zondag 16 augustus 2020

Indy ernstig ziek

De titel zegt het al, mijn lief fluwelen meisje stopte vrij plots met eten 😞. Normaal gesproken, zie je een verstopping aankomen bij konijnen. Maar net als in 2016 bleven haar keutels en eetlust goed tot het laatste moment en plots heel klein en minder in aantal. Eetlust zo goed als weg.
Maandag wilde ze geen gras, maar alle andere dingen at ze goed. Dinsdag at ze haar groenten niet helemaal op en woensdag niks meer.

Wat is de oorzaak? Een combinatie van factoren denk ik: rui, minder bewegen door de extreme warmte, minder eetlust, minder drinken, stress van het plukken enz. Het oogje wat altijd te droog was, is nu aan het tranen. Heel raar allemaal.

Omdat mijn auto geen airco heeft, liet ik de dierenarts (Chloé) op huisbezoek komen. BIG mistake, Indy heeft haar gebeten! En omdat ze zo moeilijk te hanteren was, was een onderzoek ook erg moeilijk.
De volgende dag heb ik een auto met airco kunnen regelen en een afspraak bij de dierenarts (Steven). Ik vond het namelijk vreemd dat ze wel enthousiast reageerde op het tikken op het kommetje, maar dan toch niet wilde eten. Tandjes waren echter prima en ook de röntgenfoto's lieten geen ernstige problemen zien. Wel een wat volle maag en vervormde keutels, maar met medicijnen moet dat in orde komen. Het cirkeltje op de foto kan het begin van artrose zijn.


Helaas bleef een spuitje met vloeistof haperen en schoot plots door waardoor ze zich verslikte. Ik ben thans zo voorzichtig, maar die dingen gebeuren soms. De dierenarts zei dat een longontsteking niet snel voorkomt bij vloeistof, wel bij dwangvoer. Sindsdien maakt ze wel regelmatig een geluid alsof ze zich verslikt. Het is me nog niet gelukt om te filmen, maar morgen neem ik opnieuw contact op met de DA.

Sinds gisterenavond eet ze terug vrij vlot haar groenten, die ik in kleine porties serveer. Heb zelfs enkele dwangvoedingen kunnen overslaan daardoor. Ook vandaag smaken groenten haar goed en ze knabbelt zelfs wat kruiden en hooi (miniem). Hopelijk zijn we nu op de goede weg. Ik denk wel dat ze buikkrampen heeft, want ze ligt veel in de kooi en ik zie haar buikje soms samentrekken.
Soms maakt ze ook hetzelfde "knaag/smak"geluid als Snowy. Zou ze misselijk kunnen zijn?

Duimen jullie dat ze hier mag doorkomen? Ik kan mijn lief fluwelen meisje écht nog niet missen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten