vrijdag 10 juli 2009

Warmte en nieuw speelgoed

Pf, wat een hitte de afgelopen dagen. Alle dieren met bontjasjes hebben het onwaarschijnlijk moeilijk gehad.

Hier zitten ze nog met hun winterjasjes dus het was puffen. Fluffy en Snowy zijn in de rui en die begint nu flink door te zetten. Ze gaan ook niet meer op vetbed liggen maar op de koele tegels, gelukkig wonen ze binnen en heb ik een vrij fris huis.

Toch nam ik extra voorzorgen door een tegel in hun kooi te leggen en een ventilator op te zetten maar wel zo dat ze niet in de tocht liggen. Ook controleer ik regelmatig hun nekje (het plekje net onder de oren) of dit niet te warm is. Al bij al valt het nog mee, het is hier binnen niet warmer geweest dan 27°C.

Daarom schrok ik me rot toen ik Misty gisteren plots op haar verdieping zag liggen: helemaal plat, hijgend en het leek wel alsof haar gezichtje scheef was Shocked. Als ze probeerde te wandelen leek ze wel dronken! Ik wilde haar niet plotseling afkoelen om een ergere shock te vermijden. Dus zette ik alle middelen in die ik maar kon bedenken. Een diepvrieselement in een handdoek gewikkeld tegen haar kooi gelegd, op de plaats waar haar slaaphuisje staat. Een natte handdoek met diepvrieselement bovenop haar kooi want koude lucht daalt. En een ventilator die net boven haar kooi waaide. Het leek te helpen, wat later wandelde ze gewoon en verdween ze weer in haar nestje. Gelukkig stopte ze zich niet toe met papiertjes, zo kon ik regelmatig de ademhalingsfrequentie meten en die was tussen de 40 en 50 per minuut, prima dus! Enkele uren later stopte ze zich wel toe, dan heb ik wat koude elementen weggenomen want ik wil natuurlijk geen bevroren hamster Wink
Ze is de eerste hamster die zo hevig reageert op warmte, dit heb ik nog nooit gezien.

Om met een vrolijke noot te eindigen: de konijntjes hebben nieuw speelgoed gekregen. Een reuzewilgenbal met maïsblaren en 2 houten speeltjes in verstopt. Het is meteen een groot succes en dat mag je in Snowy's geval letterlijk nemen, de bal is bijna groter dan hijzelf Laughing. Fluffy is echter de knager van de twee en zij heeft dan ook meteen haar tandjes er in gezet.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten