zondag 20 februari 2011

Valentijn en update Fluffy

Afgelopen maandag was het Valentijn en natuurlijk krijgen mijn hartendiefjes dan extra knuffels en wat lekkers. Alsof ze nog niet genoeg verwend worden Wink.



Beide zijn ze aangekomen in gewicht maar vooral bij Snowy valt het op. Hij weegt nu 950g (50g meer dan in de zomer) en heeft een lekker dik buikje.


Mika is gewoon een fantastisch diertje! Ik krijg maar niet genoeg van haar. Iedere avond is ze vroeg wakker (ca. 20u.) en ook 's morgens staat ze klaar om uit de kooi te komen. Met haar vrolijk snoetje werkt ze mijn ochtendhumeur zonder problemen weg. Hoe je op zo korte tijd zo stapelgek kunt zijn op zo een klein beestje...
Van handen is ze nu absoluut niet meer bang, ik mag haar zelfs aaien terwijl ze eet.


 



Maar wat ik zo geweldig vind aan haar is dat ze niets kapot maakt en stil is. Shiny gooide altijd met haar trap als ze wakker werd. Misty smeet zelfs gewoon alles van de verdieping af. Mika niet, alles is prima voor haar. 



Ik betwijfel wel of ze ooit het gewicht van mama zal halen want madam legt iedere avond kilometers af in haar wiel/loopbal (op standaard). Ze is opnieuw 4g bijgekomen en weegt nu 114g. Als deze trend zich doorzet, wordt ze ongeveer zo zwaar als haar papa: ca. 145g. Mika is ontzettend nieuwsgierig en wil voortdurend dingen ontdekken... geen gebrek aan lichaamsbeweging hoor!



Chica heeft geen lekkers gekregen voor Valentijn omdat ze het niet meer mag van de dierenarts. Maar hopelijk hebben de extra knuffels het goed gemaakt Smile.
Grappig trouwens, als ik Mika roep antwoordt Chica. Hm, had ik natuurlijk maar geen naam moeten kiezen die zoveel gelijkenissen vertoont.
Nu een update over Fluffy: het heeft een tijdje geduurd maar eindelijk heb ik informatie gekregen over welke behandeling ik mag starten en in welke dosis. Uitgebreide info over het medische aspect vind je op mijn website. Hier wil ik het vooral hebben over het emotionele. Donderdagavond, net toen ik de glucosamine was gaan halen bij de dierenarts, liet Fluffy duidelijke tekens van pijn zien. De weken voordien zag ik enkel dat ze wat vage last had. Als ze nu stilzat, zat ze heel scheef op 1 bil (zoals honden wel eens doen) en probeerde ze haar linker achterpoot te ontlasten.



Die poot stond soms ook vreemd naar buiten en naar voren (zie foto vorige blog) en ze steunde er helemaal niet meer op. Lopen ging nog wel maar af en toe zakte ze door die poot. Dus net na de glucosamine spuit heb ik ook Metacam (in een lage dosis) toegediend.
Het resultaat was de volgende morgen meteen zichtbaar! Ze liep normaal, sprong zelf in en uit de kooi zonder problemen en zitten/liggen gebeurt weer gewoon recht. Ik voel me wel een beetje schuldig dat ik niet eerder Metacam heb gegeven maar dan had ik niet zo een effect gezien. Haar klachten waren immers wisselend van dag tot dag. Ze maakte nog altijd maalgeluidjes dus ik dacht niet aan pijn. 
In overleg met de dierenarts ga ik de Metacam 5 dagen geven en dan bekijken hoe het zal verlopen. Als ze opnieuw pijn krijgt, mag ik opnieuw starten en het enkele weken geven. Ik hoop natuurlijk dat het niet nodig is want het is belastend voor de spijsvertering en nieren. De werking van glucosamine zou ik pas na ongeveer 3 weken zien.
Ik weet niet precies wat er mis is met Fluffy. Het kan geen breuk of iets uit de kom zijn, dan kon ze niet meer lopen. Het is niet duidelijk of dit een gewrichts- of spierprobleem is. Van de week zijn ze hier allebei geschrokken van iets en zijn ze er in een rotvaart vandoor gegaan. Heeft ze zich toen bezeerd? Ik weet het niet. Hopelijk is deze behandeling afdoende. En ook al is het een spierprobleem, glucosamine mag ik gewoon doorgeven omdat het ook tegen algemene ouderdomsklachten helpt. Met een leeftijd van 9,5 jaar kan Fluffy alle hulp goed gebruiken.

Mijn dierenarts noemde me trouwens een pionier want ik ben slechts de 2de persoon in Vlaanderen die glucosamine toepast bij een konijn. Maar mijn lieve meid verdient het om een comfortabele oude dag te hebben en ik ben bereid daar alles voor te doen! 
Duimen jullie mee dat ze zich binnenkort weer stukken beter voelt?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten