zondag 20 mei 2012

Eindelijk lente!

Na lange tijd weer eens een update over de diertjes. Omdat het zo lang geleden is, hoop ik dat niets zal vergeten.
Ik zal beginnen met de kleinste van de familie: Mika. Met haar gaat alles goed maar minder goed nieuws over haar mama Laisa, zij is overleden aan het Papova virus Sad. Ik vind het bijzonder jammer dat zo een bijzondere dame op die manier moet heengaan. Gelukkig lijkt Mika als 2 druppels water op haar mama, dus zij zet de herinnering voort. Ze begint ietsje rustiger te worden (volgende maand wordt ze ook al anderhalf jaar) maar toch is ze de meest actieve en snelle hamster die ik al gehad heb. En ze lijkt met de dag mooier te worden Smile.



Zoals beloofd: een filmpje van mijn kleine beer. Als ik dit vergelijk met de snelheid waarmee mijn vorige hamsters naar de keuken klommen... Niemand was ooit zo snel!


Over Chica komt ook nog een filmpje maar dat zal voor een volgende keer zijn. Hier zie je hoe ze op het hoogste punt gaat zitten om alles goed te overzien.


Nu over naar het knijnen-nieuws. Worstelde ik een tijd geleden met Fluffy's lage gewicht: dat probleem is verdwenen. Nu moet ik net oppassen dat ze niet te zwaar wordt! Haar gewicht schommelt rond de 2 kg en daarmee zit ze bijna op haar oude gewicht. Ze voelt ook voller aan en durft daardoor weer op haar zij liggen. 

Maar nu sukkelt Snowy met een laag gewicht. In het begin van het jaar woog hij nog 880g. Ik ben gewend dat hij in de winter meer weegt dan in de zomer maar ik zie zijn gewicht naar 860, 840, 820 en nu 812g zakken. Enkele maanden geleden heeft hij al een kuur Panacur gekregen omdat ik bang was dat EC opnieuw de kop opstak. Dat heeft toen niets geholpen aan zijn gewicht. Hij voelt zich nochtans goed en laat dit zien door bijna dagelijks te racen en binkies te maken. 

Ik moest toch naar de dierenarts om hun nageltjes te laten knippen dus heb ik hem meteen uitgebreid laten onderzoeken. Het rare is dat hij helemaal niet dun aanvoelt en dat was Inge met me eens. Hij is wel nog steeds flink in de rui en dat al gedurende enkele maanden. Misschien vergt het veel van hem? Voor de zekerheid ben ik begonnen met een kuur echinacea. 
Of zou het toch verlies van spiermassa zijn? (spieren wegen zwaarder dan vet). Hij is tenslotte al 8 jaar en beweegt beduidend minder nu Fluffy ook een stuk rustiger geworden is.
De laatste dagen heeft hij ook wat minder goed gegeten omdat hij door de rui soms niest, smakt en zich wat suffer gedraagt.

Ik slaag er gelukkig in om een verstopping en/of gas te weren. Af en toe zie ik wel een keutelketting, zelfs eentje van blindedarmkeutels die ik uiteraard wegneem! Ik wil niet dat hij dit opnieuw opeet.


Een tijdje geleden kreeg ik van mijn vriend een nieuw fototoestel dat prachtig kan filmen en uitstekende macro-opnames kan maken. En wie beter om dit te testen dan mooie Snowy met zijn betoverende oogjes Very Happy?



Voor degenen die weten dat ik T-Touch geef aan konijnen: ook Snowy vindt het heerlijk! Bij Fluffy kan ik bv. moeilijk oortouches doen omdat het jeukt en ze niet meer goed kan krabben. Snowy vindt de 'regenworm' en de 'tarantula' ook leuk maar omdat ik daar 2 handen voor nodig heb, kan ik ze niet filmen Wink. Misschien in de toekomst als ik het toestel op een statiefje zet.


Hij geniet jammer genoeg niet meer zoals vroeger van buiten spelen maar enkele minuutjes wil hij er wel voor uittrekken Cool.


Voor Fluffy moest ik een andere oplossing bedenken want zij kan niet meer goed op tegels lopen. Toevallig (?) verkochten ze bij Blokker een grasmat van 1 x 3 m, ruim voldoende voor haar om de pootjes te kunnen strekken. Zoals je ziet, is haar 2de ruiperiode dit jaar nog 'in volle bloei' Laughing.


Een filmpje van de boefjes die de grasmat verkennen. Fluffy blijft dichtbij mij voor steun (mentaal en fysiek Wink).


Dan wil ik nog één ding vertellen. Fluffy speelt misschien niet meer zo veel als toen ze jong was, maar 1 ding kan haar nog altijd verleiden: knabbelen aan het grashuis. En om het helemaal interessant te maken: 's nachts! 
Leuk als je ernaast probeert te slapen Rolling Eyes Laughing.
Weet iedereen nog hoe een gloednieuw grashuis eruit ziet?


Dit is wat er van overblijft na Fluffy's nachtelijke (vr)eetbuien. Indrukwekkend, toch? Shocked



Van de week merkte ik dat ze 's nachts knarsetandde, wellicht van de pijn. Ik heb de dosis pijnstilling niet verhoogd maar wel verspreid over 3 dosissen per dag (iedere 8 uur). Zo blijft de bloedspiegel stabiel en het helpt. Ook haar rechteroogje traant nu maar dit reageert gelukkig wel nog op Euphrasia druppels. Bejaarde nijntjes vereisen wat extra zorgen maar zolang zij geniet van het leven, geniet ik mee!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten