zondag 4 februari 2018

Winterprikje

Kleine update over mezelf: Toen ik op 24/1 op controle ging voor mijn oog, was de oogdruk toch "al" 4. Omdat het er voor de rest goed uitzag, moet ik pas 14/2 weer op controle. Ze verwachten dat de oogdruk wel vanzelf zal stijgen. Hopelijk tot normale waarden uiteraard. 
Wat ik zelf merk, is dat ik steeds beter van dichtbij kan zien, dus ik denk dat er wel beterschap is. Afwachten tot Valentijn, dan weet ik meer. Dan wilde ik eigenlijk net Indy's 4de verjaardag vieren, maar ik zal het een dagje moeten uitstellen.

Nog één maand tot de weerkundige lente begint (positief denken, ook al komt er een winterprik aan πŸ˜‰).


Over Chica maak ik me zorgen 😟. Zoals jullie zien, is ze in de voormiddag nog lekker actief en speels.



Vorig jaar begon ze 's avonds te roepen om haar doek, geen probleem, die kreeg ze. Ze begon echter almaar eerder om de doek te vragen, maar ik dacht dat het aan de wintertijd lag en de sombere dagen van december en januari.
Tegenwoordig vraagt ze er al in de vroege middag om, rond 14 Γ  15u. Dat lijkt me verre van normaal, zeker als de zon volop binnen schijnt.
Het probleem is ook dat ze niet meer beweegt als ze onder die doek zit. Ze gaat dus niet meer eten en valt 's morgens uitgehongerd haar voer aan.
Ze is nog eens 5 g kwijt en weegt nog maar 100 g.
Hoort dit bij de ouderdom of is ze een beetje dement aan het worden? In de voormiddag merk ik helemaal niets anders dan anders. Ze hangt nog altijd ondersteboven, eet goed, speelt... Maar... ze masturbeert en scharrelt wel af en toe.
Ik weet echt niet wat ik ervan moet denken πŸ˜”.

Ze is nog altijd Jekyll and Hyde, bezoek krijgt meestal de Hyde versie te zien πŸ˜€.


Nieuwsgierig naar het bloesemboompje. (de muur moet nog bijgewerkt worden, vandaar voorlopig het karton).


Ook over Indy maakte ik me zorgen. Ik weet dat ze erg gevoelig op mijn energie reageert en ook stressgevoelig is voor veranderingen. En die zijn er hier in huis geweest en zijn er nog. Ze reageert ook gestresseerd omdat Chica zoveel roept en schreeuwt, ze is erg gevoelig voor geluiden.

Op zondagavond 21 januari kreeg ze een gasaanval 😟. Ik greep meteen in en binnen 3 kwartier voelde ze zich al beter.
Enkele dagen voordien had ik al rare piep/knorgeluidjes gehoord als ze zich waste, dat doet ze enkel als ze bd-keutels eet.

Nog geen week later, in de nacht van vrijdag op zaterdag 27 januari, begon ze 's nachts/ 's morgens weer om het half uur nerveus in en uit de kooi te springen en kleine plasjes te doen. Door de dag merkte ik helemaal geen vreemd gedrag. Exact een jaar geleden deed ze dit ook en we vonden toen niet wat het was. Een blaasontsteking was het niet.
Voor alle zekerheid haalde ik antibiotica bij mijn DA maar ik gaf het niet. In plaats daarvan probeerde ik mezelf onder controle te krijgen en gaf ik Indy veel TLC.
3 dagen later verdwenen de symptomen net zo plots als ze begonnen waren.

Ze is echt mijn spiegeltje, aan haar zie ik hoe nerveus ik wel ben 😧. Het is de laatste tijd ook erg moeilijk geweest en ik moet mezelf weer op de rails krijgen.

Gelukkig kan ze mij altijd opmonteren met haar vrolijk bedelend snoetje πŸ˜ƒ.


Wat zal ik vandaag stelen? 
(niet letten op de muur, renovatiewerken in uitvoering en behangen is geen optie als je een konijn hebt πŸ˜‰).


Mag ik met de winterdecoratie spelen, please πŸ˜‡?


Verliefd πŸ˜πŸ’—πŸ’.


De jeugd van tegenwoordig, geen geduld meer 😁.


Aanvalluh... hap slik weg met die knaagrol πŸ˜†.


Indy, waar ben je?


Hier mammie 😏.


Hard aan het werk πŸ˜‹.


Haar buikje, haar beentjes 😍.


Van een lieve vriendin nog een kadobon van Zooplus gekregen en zoals je ziet: welbesteed 😊.


Check, geen monsters onder het bed πŸ‘.


Hm, lekker maΓ―sblad πŸ˜‹.


Als mammie naar de action gaat... (niet goed voor de portemonnee, zoveel paasdecoratie πŸ˜‰).


Nu we eindelijk toch een beetje winterweer krijgen: wat wintercreaties 😊.

Indy


Fluffy 


Fluffy en Snowy πŸ’–


zondag 21 januari 2018

Oog enz.

Afgelopen dinsdag mijn oogoperatie gehad, alles verliep vlot en pijnloos. Oogdruk was 33 mΓ©t medicijnen, dus het was de hoogste tijd.
Woensdag op controle en de stent werkt goed. Té goed, mijn oogdruk is nog maar 1 😨! Voor alle duidelijkheid: de normale waarden liggen tussen 10 en 21. Een te lage oogdruk is net zo gevaarlijk als een te hoge, want het oog kan "invallen".
Normaal moest ik volgende week woensdag terug op controle. Maar ze wilden het zekere voor het onzekere nemen. En daarom moest ik vrijdag al terug. Helaas was de oogdruk nog steeds 1, maar er werd me verzekerd dat mijn oog het aan kon en dat ik me geen zorgen moest maken.
Het gebeurt soms dat de oogdruk na een operatie te laag is en dat het enkele dagen tot weken nodig heeft om te stabiliseren. In uitzonderlijke gevallen moeten er opnieuw medicijnen ingezet worden of is een extra ingreep nodig. Laten we hopen dat dit écht niet nodig is 😟.
Gelukkig is mijn oogzenuw niet nog meer aangetast dus ik heb nog altijd 10% zicht. Ook al is het momenteel een dubbel en wazig zicht πŸ˜•.

Ik heb mezelf enkele troostkadootjes gekocht πŸ˜‰.


En van mijn lieve vriendin Monique kreeg ik deze prachtige bos bloemen 😘.


Dit was Indy op Blue Monday 😁.


Dank je voor de kubus Tante Monique, hier ben ik wel even zoet mee πŸ˜‹.


Ik weet het, zo zal het dieet niet werken 😏.


Spelen met de winterdecoratie, dit rendiertje is bijna zo zacht als ik 😊.


Dag lief ijsbeertje πŸ˜™.


Stik, alweer betrapt πŸ˜†.


Zelfbediening 😎.


Walhalla 😡.


How's it hanging πŸ˜„?


Lui wassen 😌.


Hoe moet ik de kooi nu schoonmaken, Indy πŸ˜‘? Madam gaat nooit in haar kooi liggen, het is alsof ze het expres doet.


De winterblues πŸ˜”.


Is ze niet de aller, aller, allermooiste 😍😘?


Schiet eens op met mijn ontbijt πŸ˜€!


Hallo πŸ˜ƒ.


Chica is geen heel speels vogeltje, en heeft bovendien een eigen manier van spelen. Dus als ze dit doet op 18-jarige leeftijd ben ik héél blij πŸ˜ƒ.
Vorige keer schreef ik dat ze in de rui is, ondertussen weet ik dat het inderdaad een bijwerking is van het implantaat. Bij kippen is het alleszins zo: http://www.exlegkipjes.nl/kippen-ziektes/implantaten/



zondag 7 januari 2018

Spannende tijden

Tussen Kerst en Nieuwjaar begon Chica's hormonale gedrag de spuigaten uit te lopen. Ik zag mezelf genoodzaakt om toch weer een implantaat te laten plaatsen. Liefst vΓ³Γ³r ze eieren zou leggen. Ook al betekende het dat ze met haar geringe gewicht en leeftijd van bijna 18 onder narcose moest. Soms denk ik wel eens: "wat doe ik haar aan?" Maar wat is het alternatief? Als ik de natuur haar gang laat gaan, gaat ze dood aan het leggen van eitjes.
Op 26 december ging ik met een bang hartje richting vogelarts. Gelukkig bewijst mijn poppeke dat ze een erg taaie tante is en nog lang niet van plan is om op te geven πŸ’ͺπŸ˜€.
Deze foto nam ik voor de ingreep, in de hoop dat het niet de laatste zou zijn.


Ik vroeg de vogelarts ook om naar het bultje op haar rug te kijken. Ik mag de veertjes opzij doen, haar aaien op die plek, allemaal geen probleem. Maar toen de vogelarts de bult goed ging betasten, krijste ze het wél uit van de pijn 😧. Toen ze onder narcose was, meteen ook maar gekeken wat het harde ding was, wat er zat. Het bleek een stukje van het vorige implantaat te zijn 😲! Haar lichaampje had het blijkbaar ingekapseld. Hopelijk gebeurt nu niet hetzelfde. Er is nu eenmaal niet zoveel plaats bij zo een klein vogeltje om zo een grote naald in te brengen. Het gaatje werd met huidlijm dichtgemaakt en ze kreeg nog een injectie pijnstilling. Daarna mocht ze langzaam wakker worden in mijn handen.


Het implantaat verpulverde meteen toen het uit het lichaam werd gehaald.


Ze is enkele dagen wat anders dan anders geweest, maar ondertussen voelt Chica zich alweer beter.


Ik heb zelfs geen extra pijnstilling moeten geven.


Duidelijk dat ze zich beter voelt, ze smijt haar beukensnippers weer op de grond πŸ˜„.


Sinds gisteren liggen er ook weer veel donsveertjes in haar kooi. Ze is dus alweer in de rui. Geen idee of dat normaal is, maar het betekent alleszins wel dat ze geen eieren zal leggen. Want een vogel kan niet tegelijkertijd in de rui zijn en eieren leggen. Ik weet alleen niet of die ruibeurten een gevolg zijn van het implantaat...

Kiekeboe, gelukkig nieuwjaar πŸŽ‰!


Mijn nieuw slaapplekje, hier voel ik me lekker knus en veilig 😊.


Goh, Indy, hoe elegant 😁.


Ik ben naar buiten geglipt, ook al mag dat niet meer van mammie πŸ˜‰.


Oy, rendier, da's wel mijn zeteltje hè 😯.


Kerstdiner in stijl πŸŽ….



Blij met mijn grote bamboetunnel πŸ˜ƒ.



En mijn kerstklok gevuld met kruiden e.d. πŸ˜‹.


Deze kerstbox was ook gevuld met hooi en kruiden πŸ˜‹.


Mammie's kadootjes waren eigenlijk ook een beetje voor mij 😏.


En ook Tante Monique heeft me weer flink verwend πŸ˜‡.



Oh jee, ik heb zo hard gefeest dat ik mijn oortjes eraf heb geschud πŸ˜„.


Ben ik niet mooi 😍?


Deze winterdecoratie is bijna zo zacht als ik 😊.


Mammie heeft voor zichzelf 2 kadootjes gekocht. Met konijntjes, hoe kan het ook anders 😎? De pen ligt erbij om de grootte aan te duiden.


Tot slot nog even wat nieuws over mezelf, uitzonderlijk, maar in dit geval weer nodig want ik zal wellicht weer een tijdje "out" zijn. Als ik mijn volgend blog-bericht plaats, zal ik voor de 3de keer geopereerd zijn aan mijn rechteroog. Het kanaaltje dat ze 2 jaar geleden gemaakt hebben is dichtgegroeid en nu gaan ze een buisje plaatsen. Laten we hopen dat alles voorspoedig verloopt en dat ik langer dan 2 jaar klachten- en medicijnvrij mag zijn. Want alle druppels en pillen die ik nu moet nemen om de oogdruk te beperken, hebben ernstige bijwerkingen.