zondag 28 november 2010

Remedie tegen ochtendhumeur

Mensen die last hebben van een ochtendhumeur raad ik allemaal aan om naar Snowy te kijken. Ik ben er zeker van dat mijn manneke jouw ochtend helemaal zal opfleuren en je dag goed zal maken. Want geef toe: onderstaand filmpje geeft je toch meteen een goed gevoel en zelfs de grootste zuurpruim zal spontaan in de lach schieten bij zoveel vrolijk vertoon Laughing.



Eigenlijk had ik de mand terug gezet zodat Fluffy een warme plaats extra had om te slapen. Ze heeft enkele dagen opnieuw last gehad van haar rechterachterpoot. Ik dacht aan koude of ouderdom maar het is wellicht gewoon overbelasting geweest. Helaas gaan ze er dus (nog) niet in slapen maar toch ben ik blij dat mijn sneeuwballetje een ander doel aan de mand heeft gegeven. Letterlijk iedere morgen als ik hem uit de kooi laat, rent hij naar de mand en draait gekke rondjes. Hij neemt niet eens de tijd meer om Fluffy te begroeten Wink

Fluffy wordt soms aangestoken door zijn binkies want ook zij maakt dan gekke sprongen, weliswaar meer bescheiden en minder uitbundig Smile. Heerlijk om je dag te beginnen, dat kan ik je verzekeren!

Ik ben wel niet helemaal gerust in hun gewicht. Snowy is 7g kwijt maar Fluffy op 2 weken tijd 50g. Ik zie hen liever wat ronder in de winter maar ze eten hun brokjes niet meer allemaal op, laten hun blindedarmkeutels liggen dus ik heb geen andere keuze dan de hoeveelheid brokjes te verminderen. Ze spelen en huppelen minder rond en verbruiken waarschijnlijk minder energie. Misschien heeft het ook met de rui te maken, ze zijn opnieuw begonnen maar zo te zien is het slechts een tussentijdse rui, geen zware dus.

Voor het overige luieren ze veel, soms in erg luie houdingen waarbij Fluffy zelfs op Snowy steunt die ocharme nog niet de helft van haar weegt Wink.





Ook nog wat nieuws over Chica. Vorige keer schreef ik dat ze nog een weekje moest broeden. Enkele dagen na dat bericht zie ik haar ontlasting waterig worden. Dat betekent dat er een ei zit aan te komen! Ik bekijk haar buikje en ja hoor, tussen haar pootjes zie ik een bultje. Het ei was nog niet helemaal ingedaald maar ik maakte toch vlug de kooi schoon, haalde de vorige eieren weg en vanaf dan was het afwachten. Een dag later lag het eerste ei er al, ik ben heel blij dat ik mijn gevoel gevolgd heb! De volgende dagen kwamen de volgende eieren, netjes zoals het moet: om de dag. Ik controleer ieder nieuw ei om te zien of de schaal wel compleet is. Het 4de ei voelde heel raar aan, niet qua schaal maar qua gewicht. Er zit namelijk helemaal niets in: geen dooier, luchtkamer of wat dan ook. Dat zag ik toen ik het doorlichtte. De schaal was ook niet helemaal gaaf. Op zich geen ramp want de eieren zijn toch niet bevrucht maar weer een teken dat Chica's cyclus niet meer regelmatig is. Ik kan niet meer doen dat haar de nodige extra voedingsstoffen geven (eivoer, piksteen, grit, maagkiezel) en goed in het oog houden.
Af en toe stopt ze even met broeden en legt ze haar veertjes weer helemaal goed. Ik vind het zo mooi hoe zorgvuldig ze haar staartveren kan poetsen. Ook wat ze met haar staart doet (het schudden) vind ik geweldig, ze heeft een prachtig lange staart. Jammer dat het geluid dat erbij hoort niet zo goed te horen is.
Het filmpje is van mindere kwaliteit omdat het al schemerde toen ik het filmde.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten