zondag 5 december 2010

Kennismaking met sneeuw

Omdat Fluffy en Snowy binnenkonijnen zijn die alleen in de lente/zomer buiten mogen spelen, vond ik het wel spannend om hen eens laten kennis te maken met het fenomeen sneeuw. Nadat ik de arme tuinvogeltjes gevoerd had, schepte ik een bakje verse sneeuw op en zette ik het binnen voor hun neus.
Fluffy was bedeesd zoals ik gewend ben van haar, Snowy beet zoals gewoonlijk de spits af. Hij deed het enkel iets té letterlijk want meneer plofte zijn neus erin en begon er meteen van te eten! Hij heeft zijn naam niet gestolen dus ;-).
Maar omdat ik weet dat het voor konijnen al niet gezond is om groenvoer rechtstreeks uit de koelkast te eten, leek ijskoude sneeuw me helemaal niet gezond voor zijn darmpjes dus heb ik de kom maar vlug weggenomen.

Het leverde wel een mooi plaatje op :).



Eigenlijk wilde ik een wc-tje vullen met sneeuw zodat ze het ook aan hun voetjes konden ervaren maar omdat Snowy onmiddellijk van sneeuw begint te eten, heb ik die plannen maar opgeborgen. Van gevoelige darmpjes gesproken: beide hebben ze even last gehad van plakpoep en verstopping dus heb ik nog wat minder voer gegeven. Ze bewegen nauwelijks nog, verbruiken dus minder energie en hebben daardoor ook minder energie nodig. Toch heeft dit gevolgen voor hun gewicht want ze zijn allebei nog wat grammetjes kwijt. Daarom heb ik besloten om wat vet- en eiwitrijker voer te gaan geven. Niet meer in hoeveelheid dus maar voer met meer calorieën. Ze krijgen allebei Science selective; Snowy de gewone, Fluffy de mature en vanaf volgende week ga ik Cuni Nature bijvoeren. Ze krijgen nu al een gedeelte Cuni Re-balance maar dat is 'light' voer. Blijkbaar kunnen ze toch wel wat extra gebruiken en dan maar hopen dat het niet resulteert in nog meer plakpoep, afwachten...
Zoals ik al zei, liggen ze veel en Fluffy ligt soms in een dusdanige houding dat ze niet meer goed rechtop kan door haar stramme achterhand. Afgelopen week dus ook weer maar toen ze wakker werd, ging het opstaan verbazingwekkend goed! Kijk dat achterbeentje in de lucht steken Smile.



Om af te sluiten wil ik nog iets vertellen over mijn 'nieuw huisdier'. Al enkele maanden fladdert hier een diertje rond dat ik nog nooit gezien had. Op Gardensafari vond ik dat het een vedermot betreft. Eigenlijk komen ze overwinteren in Zuid-Nederland maar dit exemplaartje is nog iets verder afgezakt. Ik heb geen idee wat het beestje eet (als ze überhaupt al eten in de winter) maar het voelt zich blijkbaar thuis hier ;-). Wat mij betreft mag het diertje hier gerust blijven, meestal zit het gewoon ergens tegen de muur. En dan hoop ik dat het hier mag overleven zodat het in de lente weer op pad kan gaan. Wij (mensen) gaan hem/haar alleszins laten leven, nu maar hopen dat de nijntjes en valkparkiet er ook zo over denken... (ter info, het insectje is slechts 2 cm groot).



Even iets helemaal anders: ik ben benieuwd wat de Sint zal brengen voor mijn boefjes, hun schoentje staat al klaar ;-). Als de goedheiligman tenminste niet weggewaaid, bevroren, ondergesneeuwd of doornat geregend is. De wortel voor het paard ga ik niet in de schoen stoppen want ik weet wie er dan mee aan de haal zal gaan... :)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten