woensdag 29 december 2010

Chica is ziek :(

Zei ik vorige keer nog dat het allemaal wat veel aan het worden was voor Chica's lichaampje, nu komt het uit :(.
Sinds Kerstdag is mijn lief meisje ziek geworden. Toen ik thuiskwam van een etentje bij mijn schoonouders, merkte ik dat ze niets gegeten had. Dat doet ze wel vaker als ze stress heeft (lees: als we haar alleen achterlaten) maar de volgende dag at ze ook nauwelijks. De afgelopen weken heeft ze zich ook meermaals zo slecht gevoeld en toen kwam er telkens een ei maar dat leek nu uit te blijven.
Maandag at ze nog steeds weinig en af en toe schudde ze met haar kopje. Die avond merkte ik dat haar kopveertjes wat aan elkaar plakten en ze rook anders, ik dacht de geur van een ontsteking te herkennen.
Dinsdag ben ik dan meteen naar een vogelkundige dierenarts geweest. Ze had geen ei klaarzitten maar haar ontlasting zat wel vol bacteriƫn (ik kon mee volgen op de monitor die met de microscoop verbonden was) en wellicht heeft ze nu ook kropontsteking erbovenop. Soms kunnen die snoep/knaagstaven de oorzaak zijn van kropontsteking. Het spreekt voor zich dat ze die vanaf nu nooit meer krijgt! En de bacterie in haar ontlasting zou door eieren leggen en verlaagde weerstand kunnen komen. Ze verliest nog steeds veertjes dus het is erg veel voor haar lichaampje dat al op leeftijd begint te komen.
Zaterdag heb ik haar nog gewogen en toen woog ze opnieuw 120g. De voorbije weken was ze afgevallen tot 114g. Ik dacht toen dat het met eieren leggen te maken had maar wellicht was ze toen al een beetje ziek.
Echt braken en veel voer opgeven (symptoom van kropziekte) doet ze niet. Heel af en toe schudt ze met haar kopje en komen er wat zaadjes vermengd met slijm uit. De dierenarts voelde ook geen verharde of vergrote krop. Dus het is niet helemaal duidelijk wat ze precies heeft.
Hij heeft haar een vitaminenspuit gegeven en we moeten nu antibiotica geven (2x/dag gedurende 7 dagen) en 3x/dag dwangvoeren, ongeveer 2 spuitjes van 1ml per keer. Omdat ze na 1 spuitje weigert te slikken, voeren we haar iets vaker maar minder in hoeveelheid.
En terwijl ze vroeger helemaal niet beet, begint ze nu flink door te bijten. Dus draaien we haar in een handdoek om medicijnen te geven en te dwangvoeren. Daardoor spartelt ze ook minder. Ze is nog altijd sterk en actief, ook de dierenarts was verbaasd. Hij had verwacht een veel ziekere vogel te zien toen ik de klachten eerst aan de telefoon beschreef.

Omdat ze mijn vriend sowieso niet zo aardig vindt (en omdat ik kracht in mijn handen mis), neemt hij het dwangvoeren enz. volledig van me over. Ik doe alleen de "leuke" dingen zoals haar knuffelen en haar kopveertjes schoonmaken. Ze hangt onder de slijm/het dwangvoer en dat zal nog even zo blijven.
Toch ging ze gisterenavond uit zichzelf al een beetje zaadjes eten. Niet zoveel als gewoonlijk maar het is een begin. Daarna maakte ze de knarsende tevredenheidsgeluidjes dus daar was ik heel blij mee! Ze wil ook nog altijd haar veertjes poetsen en slaapt op 1 pootje, dat zijn goede tekens.
Vanmorgen voelde ik geen opgedroogd slijm op haar kopje maar net bij het knuffelen schudt ze even met haar kopje en kwam er wat slijm met onverteerde zaadjes uit. Gelukkig niet zoveel als ze gisteren gegeten had. Ook in de kooi vond ik geen braaksporen dus hopelijk is dat een teken van beterschap.
Na 3 dagen zou ik verbetering moeten zien. Dus als ze vrijdag niet beter is, ga ik terug naar de dierenarts. Duimen jullie mee dat ze snel weer helemaal beter zal worden en dat ze gezond aan het nieuwe jaar mag beginnen?
Een zielige foto van een zielige Chica die gedwangvoerd wordt :(.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten