zaterdag 19 november 2011

Kort bericht over Fluffy

Even een kort berichtje over Fluffy. De afgelopen week zat ze zo scheef dat ze voortdurend met haar bil in haar eigen blindedarmkeutels zat. Ze eet die niet altijd meteen op en dan gebeurt het dat ze er pardoes gaat inzitten. Mij wachtte dan de 'aangename' taak (Rolling Eyes) om haar bil te wassen. Ook zij vond het allesbehalve leuk. Ze laat veel toe zonder morren maar bij deze handeling hoor ik haar duidelijk grommen/knorren wat haar de bijnaam knorpotje oplevert Laughing. Het resultaat vóór een wasbeurt:


Het viel me op dat ze vaak ook in de kooi bleef suffen terwijl ze er normaal gezien toch graag uit wil. Bovendien 'sleepte' ze meer dan huppelen en dat deed me besluiten om meer Metacam te geven (0,4 ml i.p.v. 0,25). Dat hielp gelukkig! Ze sloft niet meer en gedraagt zich ook kwieker. En... ze gaat niet meer met haar bil in de blindedarmkeutels zitten!

Omdat ze zachte dingen zoekt om tegen te leunen, gaf ik haar nog iets nieuw. Enkele jaren geleden kreeg ik van mijn vriendin een grote pluche dobbelsteen. Toen Snowy nog jong was, sprong hij erop en plaste hij erop. Maar ook hij is al op leeftijd en kan nu niet meer zo hoog springen. Dus de dobbelsteen werd weer bovengehaald en met succes! Smile



De woorden van mijn dierenarts bleven in mijn hoofd zinderen: een zakje botjes. Met Olvarit ben ik niet gestart omdat het meer suikers dan nuttige voedingsstoffen bevat. Daarom ging ik op zoek naar veilige bijvoeding en ik dacht die gevonden te hebben maar... ze lust het niet. Dan gooi ik het maar over een andere boeg. Haar eetlust is geweldig goed, ongelooflijk eigenlijk. Haar groenteschotel verdwijnt in een half uur tijd terwijl ze er vroeger 2 uren over deed. Brokken eet ze ook in 1 keer, vroeger at ze die in fasen. Dus: meer groenten die ook in een mum van tijd in dat mondje verdwijnen. En meer brokken maar dan wel junior Science Selective. Die bevatten meer eiwit tegenover het gewone voer. Wat me verbaast: als ik meer van het gewone voer geef, laat ze haar blindedarmkeutels liggen en bij dit junior voer niet, raar... Maar het lijkt te helpen want in een week tijd is ze 50g aangekomen. Ik hoop dat dit blijvend is en niet tijdelijk. En eigenlijk hoop ik ook dat het helpt om weer wat spieren op te bouwen. Hoewel ik bang ben dat de schade onomkeerbaar is.

Ze huppelt nu weer zelf naar Snowy's kooi om te plassen. Een gratis zonnebad is dan mooi meegenomen Wink.


Jullie zien dat ze met haar voorpootjes de schuine houding compenseert, daarom neem ik haar vaak tussen mijn voeten zodat ze recht kan zitten en kan ontspannen. Daar valt ze dan ook altijd in slaap Smile.
Oh ja, enkele weken geleden maakte ik me zorgen om die roze vlekjes onder haar voorpootjes. Maar dat waren slechts de kussentjes van haar pootjes die zichtbaar waren omdat de haren opzij geduwd werden door het steunen. Niets aan de hand dus.
 
Al bij al heb ik weer wat hoop omdat ik weer manieren heb gevonden om haar te helpen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten