zondag 1 september 2013

Zomer bijna voorbij

Het doet altijd weer een beetje pijn, afscheid nemen van de zomer. Ik hou wel van de herfstkleuren, maar niet van de aankomende koude. Niets aan te doen helaas. Wat ik ook jammer vind, is dat Snowy echt niet meer naar buiten wil. Maar ik moet zijn wens respecteren. Hij sukkelt nog steeds met de rui en blijft maar op dezelfde plaatsen verharen. Ik weet niet eens of dit zijn zomer- of wintervacht is... Ik pluk hem zodanig dat hij voortdurend ergens kale plekken heeft Sad. Maar het is dat of zelf haren inslikken... 



Na een weekje groeit er altijd wel vacht op die kale plek, maar het is duidelijk dat zijn lichaampje het tempo niet kan bijbenen.
En af en toe kom ik dan ook dingen als deze tegen: 


Van de week nam ik hem weer mee naar het werk om zijn nagels te laten knippen en geurklieren te laten schoonmaken. Heb ik weer eens in zijn mondje laten kijken. Inge zei meteen: "het is een zwembad hier binnen". Ik begreep niet wat ze bedoelde, maar blijkbaar zag ze enorm veel speeksel, echter geen haartjes. Maakte hij nu veel speeksel aan door de stress? Of is het een manier om de irritatie van de haartjes "door te spoelen"? Ik zal het wellicht nooit weten. Ik vroeg ook om naar zijn beginnende haakjes te kijken. Maar eigenlijk was er vrij goed nieuws. Beneden was alles normaal, aan de bovenkant zaten geen echte haakjes maar liepen de kiezen wel schuin naar de wang toe. Er waren echter geen scherpe punten dus dat is goed nieuws. Ik zet even een heel ruwe schets neer van zijn kiezenstand.


De schuine kiezen kunnen een gevolg zijn van het niet voldoende hooi eten als hij weer last heeft van haartjes in zijn mondje/keel. Of misschien de combinatie van de leeftijd en zijn bol gefokt hoofdje. Oudere konijnen krijgen soms last van de kiezen omdat de kaakstand verandert.

Ik was nochtans zo blij omdat het vrij lang goed was gegaan en... Omdat hij eindelijk weer meer dan 800g woog! Enkele dagen later was er zelfs nog 10g bijgekomen. Helaas zijn die er intussen natuurlijk weer af. Maar ik heb goede hoop dat hij opnieuw meer dan 800g zal wegen Smile.



Hij verandert ook wat van gedrag, maar of dit aan de rui of ouderdom te wijten is, weet ik niet. Hij rust vaak in zijn kooi, ook al kan hij vrij rondlopen en dat doet hij normaal gesproken nooit.


En dan kan ik niet anders dan mijn arm zielig mannetje gaan knuffelen Very Happy. Wie van ons 2 geniet het meest Wink?


Sproetje heeft me van de week goed laten schrikken: ze was gevallen Shocked! Ik weet dat ze nogal vlug schrikt en op het moment dat ik haar in de speelbak zet, zie ik dat er een speeltje omgevallen is. Ik houd mijn hand voor haar, zet het speeltje recht, maar daardoor schrikt ze heel hard, springt over mijn hand en holt weg. Het gebeurde zo snel dat ik haar niet meer kon tegenhouden. Ze viel gelukkig eerst op het grashuisje van Snowy en toen op de grond. Er was gelukkig helemaal niets mis, ze rent, speelt en eet nog altijd goed dus... oef ! Maar ik heb mijn les wel geleerd en zal nog voorzichtiger zijn met haar.
Ze zoekt het nog steeds in hogere sferen Laughing.


Ik 'beveiligde' al jaren de convector met dozen eromheen zodat de hamsters niet in de convector konden kruipen. Maar zo krijgt deze ook geen lucht en wordt die niet warm. En hoelang ik ook gesmeekt heb: mijn ex (toen nog mijn vriend natuurlijk) heeft nooit een omkasting gemaakt. Mijn broers hebben zich er even op toegelegd en voilĂ : Sproetje kan veilig rondlopen Very Happy. Dank je wel lieve broers Smile!


Dotje mag ik eigenlijk Dot noemen. Ik schrok van de weegschaal want ze weegt zomaar even 40g terwijl het gemiddelde gewicht tussen 30 en 35g is. Toen het warm was, heeft ze veel minder in haar wiel gelopen. Maar ik denk ook dat ik de knaagstaaf niet mag laten liggen, want dan eet ze niet meer van haar gewoon voer. Met pijn in het hart, maar het is beter voor haar gezondheid. Hopelijk zijn er tegen volgende week weer enkele grammetjes af. 
Ik heb ook nog een nieuw speeltje gekocht, in de hoop dat dit ruw klimmateriaal haar nageltjes helpt slijten. Zoals verwacht vindt ze het leuk Smile.



Ze is echt goed tam aan het worden. Telkens als ik haar 's avonds ga verzorgen, wordt ze wakker en komt ze kijken wat ik aan het doen ben. Nu had ik parkietenzaad tussen de bodembedekking verstopt. Kwestie van het natuurlijk zoekgedrag te stimuleren. Voor de niet-robo-kenners: parkietenzaad maakt ook deel uit van haar gewoon voer dus ze mag dit gerust eten Wink.
Heeft ze niet het allerschattigste snoetje Razz?


Om af te sluiten nog nieuws over Chica. Afgelopen vrijdag was ze jarig Smile. Toen was het precies 6 jaar geleden dat ik haar geadopteerd heb. Natuurlijk werkte ze niet mee en wilde ze niet poseren voor een foto Rolling Eyes. Ze is de laatste tijd ook erg vervelend, schreeuwt zelfs terwijl ik bij haar zit. Maar ze gedraagt zich ook weer heel broeds en zit op de bodem te scharrelen zoals een kip. Allemaal tekens die erop wijzen dat ze eieren gaat leggen. Maar dat is nu bijna 2 jaar geleden en ik hoop dat ze niet zal "hervallen" Confused. Want haar lichaampje sputterde enkele jaren geleden al, het zal zeker niet beter gaan op de leeftijd van 13 jaar...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten