zondag 27 oktober 2013

Oma van een ei

Schreef ik vorige keer nog dat het waarschijnlijk vals alarm zou zijn bij Chica... Helaas, toen ik vrijdag van het werk kwam, zat ze te broeden op een vers gelegd eitje Sad. Ik begrijp niet hoe het kan, na 2 jaar ei-vrij te zijn. Ze zou wel een uitstekende moeder zijn, want ze verdedigt haar 'nest' met veel agressie, ook tegen mij nu.


Bovendien wijst alles er op dat er nog eitjes op komst zijn, dit zie je aan de structuur van haar ontlasting en haar houding met de geknikte staart. Als alles normaal verloopt, verwacht ik het 2de ei namiddag. (Maar ik zal er niet bij zijn want ik moet naar het ziekenhuis voor een MRI scan).

Haar ontlasting laat ze expres op de grond vallen om haar kooi en schotel proper te houden. Komt goed uit, want het was eigenlijk tijd om haar kooi schoon te maken en dit zal ik nu 3 weken niet kunnen doen omdat ze gaat broeden.



Ik hoop maar dat de eitjes van goede kwaliteit blijven, met een stevige schaal en geen windeieren. Ik voel me nu schuldig omdat ik haar geen eivoer en vitaminen heb bij gegeven. Maar na 2 jaar stilte had ik echt niets meer verwacht Confused.

Haar eetlust is hierdoor ook afgenomen, ze ademt zwaar en heeft het moeilijk. Ze eet gelukkig wel nog groenten.


Van de week vloog ze nog rond en was ze op de grond geland. Daar kan ze zelf niet meer opstijgen, dus nam ik haar op de hand. Ze stapt nooit vrijwillig op de hand, alleen maar als ze ergens landt waar ze zelf niet meer weg kan, dus ik heb even genoten van dit moment Smile.



Ik heb haar ook laten kennismaken met Sproetje, omdat zij de eerste hamster is waar ze niet bang van is en niet agressief tegen doet Smile.


Met Snowy ging het deze week ook niet lekker. Al sinds maandag verloor hij weer veel haren (een strook op zijn kontje en zijn staartje), met daarbij het bekende niezen/smakken. Hij at nog wel, maar een stuk minder dan normaal. Iedere morgen kreeg ik hem weer "opgestart", maar 's nachts (als ik hem dus niet stimuleerde), at hij niets meer. Sinds vandaag lijkt het weer de goede kant op te gaan. Gelukkig zie je het niet aan zijn gewicht, hij blijft rond 825 g schommelen. Nog steeds bijna 100 g minder dan een jaar geleden. Maar wel 40 g meer dan in de zomer. Ik hield hem 'in gang' met een knabbelrol en weiderol.

Helaas heeft hij nu een beetje last van een traanoog (links), maar de behandeling met Euphrasia druppels lijkt aan te slaan.



Sproetje is nog altijd een verwoede tralieknager en bijt zowat ieder speeltje stuk Smile.
Per toeval heb ik deze foto kunnen maken, waar je haar mooi tongetje op ziet als ze zich wast Very Happy.


Dotje wast zich meestal in het tunneltje en dan kan ik haar niet zien. Dus als ik de kans krijg, moet ik het natuurlijk ook vastleggen! Wel in night vision gefilmd omdat het al nacht was. Ze maakt eigenlijk dezelfde bewegingen als een grote hamster, alleen wat sneller Smile.


Ze is helemaal niet bang meer en wil zelfs in mijn mouw kruipen als ik in haar kooi aan het rommelen ben Very Happy.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten