woensdag 30 oktober 2013

Chica legnood en nog steeds niet lekker

Maandag ben ik naar een vogelkundige dierenarts gegaan, omdat Chica steeds meer wegkwijnde en niet meer at. Ik zag ook een bol tussen haar pootjes en was bang voor een windei. Ook de dierenarts voelde een massa in haar buik en maakte röntgenfoto's om zeker te zijn. Wat is het eng om je eigen dier onder narcose te zien gaan, hoewel ik het dagelijks op het werk zie. Maar wat ik op de foto's zag, deed me schrikken! Een joekel van een ei dat ze nooit ofte nimmer zelf kon uitpersen Shocked



Ter vergelijking: dit is haar eerste eitje van normaal formaat:


De dierenarts probeerde het uit te masseren. Als dat niet lukte, moest ze geopereerd worden. Gelukkig lukte het na enkele pogingen. Het ei sprong meteen stuk toen het uit haar kwam. Niet alleen was het ei veel te groot, het was ook nog eens een windei zonder schaal! Geen wonder dat mijn lief valkje zich slecht voelde Crying or Very sad!

De dierenarts zei dat ze zich nu veel beter zou moeten voelen. Ik moest haar voor de zekerheid 5 dagen antibiotica geven (omdat het kapotte ei voor bacteriegroei kon zorgen) en eventueel dwangvoer.

Ik ben helaas nog steeds aan het dwangvoeren, ze lijkt er niet meer bovenop te komen Sad. Mijn vriendin zei dat haar papegaai ook 3 dagen last had van de narcose (hoewel het gasnarcose was), suf was en veel sliep. Dus ik hoop dat dit ook voor Chica opgaat en dat ze zich snel beter zal voelen. Ergens ben ik bang dat het een verloren zaak is Sad. Ik ben bang dat het grote ei binnen in haar iets beschadigd heeft. Ze werd ook niet vlot wakker uit de narcose en haar leeftijd (bijna 14) speelt ook niet bepaald in haar voordeel.

Ze zit nochtans niet bol, maar wil nog altijd niet zelfstandig eten. 's Morgens eet ze wel een heel klein beetje (wat parovita cräcker, pompoenpitjes, knaagstaaf), maar dan lijkt ze voor de rest van de dag 'in te storten'.
Ze doet niets anders dan slapen op 2 pootjes. De voorbije dagen was dat nog op hoge poten, nu zit ze er meer ontspannen bij met ook die 'bakkebaardjes' die haar een ontspannen indruk geven. Ze poetst haar veertjes ook geregeld, maar dat lijkt haar uit te putten. Ze maakt gelukkig ook nog ontlasting aan. In het begin was die slijmerig, nu wordt het vaster van structuur.

Ik had haar meegenomen naar het werk zodat ze daar in de couveuse kon zitten, maar dat gaf geen beterschap. Op dit moment heb ik een elektrische bijverwarming naast haar staan omdat ze heel nerveus wordt van een warmtelamp.

Als het morgen nog niet beter is, ga ik opnieuw naar de dierenarts, dan is er iets anders fout. Duimen jullie mee dat het goed zal aflopen voor mijn lieverdje?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten