zondag 15 december 2013

Weer een ei, edit: 2de is er en 3de op komst

Zoals de titel al laat vermoeden: Chica heeft afgelopen vrijdag weer een ei gelegd Rolling Eyes. Ik kwam thuis van mijn werk en zag haar nerveus rondlopen op de bodem van de kooi. Toen wist ik dat het niet meer lang zou duren. Enkele minuten later hoorde ik haar persen en om 15u42 kon ik deze foto nemen.


Toen ze 's avonds even uit de kooi kwam om te eten en knuffelen, kon ik het ei goed bekijken. Het heeft een schaal maar ziet er misvormd uit. Het is niet mooi ovaal maar heeft 2 'uitsteeksels' aan de voor- en achterkant. Als ze stopt met broeden, zal ik het pas kunnen fotograferen. 

Als er nog een 2de ei komt, zou dat vandaag moeten gebeuren. Voorlopig lijkt niets er echter op te wijzen. Haar eetlust is zeer goed, ze zit niet met geknikte staart, haar ontlasting wordt weer vaster... Laten we hopen dat het hierbij blijft en dat het nu echt gedaan is! Het is duidelijk dat haar lichaampje het niet meer aan kan. 
Waarom ze na 2 jaar stilte plots weer eieren legt, is me nog altijd een raadsel. Het enige wat ik kan bedenken, is dat we nu een rustiger leven hebben en dat ze aanhankelijker geworden is.

Edit: in de namiddag heeft ze toch een 2de ei gelegd. Dit is groter dan het eerste, maar heeft een mooie schaal en voelt zwaarder aan. Het eerste ei is volgens mij leeg.
Haar ontlasting is opnieuw waterig en ik zie een nieuwe bult tussen haar pootjes zitten. Het derde ei zal dinsdag komen. Duimen maar dat dit ook op de natuurlijke wijze komt. 
Chica eet nog goed en gedraagt zich normaal, fingers crossed dus!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten