zondag 27 juli 2014

Warm!

Wat was het warm de afgelopen weken. Vooral de dwergjes hadden het meeste last.

Snowy bewoog niet meer veel, hij lag vooral veel languit. Het heeft enkele dagen geduurd voor hij begreep waar het koude ding voor diende Rolling Eyes. De ice pod geef ik, als ik geen toezicht hoef te houden. Maar gezien ik maar eentje heb, geef ik voor de rest van de dag gewone koelelementen die ik in een handdoek wikkel. Tot nu toe heeft hij er niet in gebeten, maar je weet natuurlijk nooit.



Toch gaat hij soms ook op het warme vetbed liggen Confused. Maar oh, wat kan mijn prinsje zo heerlijk liggen Razz.


Van de week probeerde hij me blijkbaar duidelijk te maken dat hij honger had. Hij heeft minutenlang naar zijn leeg bakje zitten staren Laughing. Maar hij had zijn portie brokjes gehad dus moest hij zich tevreden stellen met hooi.


Van de week kreeg ik weer een verrassing aan de deur. Een hele lieve vriendin had een pakketje met lekkers gestuurd voor mijn lekker menneke Very Happy. Vooral het eetbaar huisje valt letterlijk in de smaak. En zoals ze voorspelde, had vooral de bovenkant de voorkeur. Nogmaals heel veel dank Monique, om Snowy zo te verwennen Very Happy.


Zijn eetlust heeft gelukkig niet te lijden onder de warmte. Dan smaken verfrissende groenten nog extra goed Smile.


Af en toe 'struikelt' hij nog een beetje, daar heeft de panacur niets aan geholpen. Ik ben nu 2 weken gestopt en pas de afgelopen dagen is hij weer 14g aangekomen en weegt 794g. Ik had een link gelezen over pasteurella waarin stond dat er een milde vorm bestaat met natte ogen en scheefstaande tanden. Ik wist niet of ze hiermee ook de kiezen bedoelden, want dat is wat hij heeft. Ik vroeg dus een second opinion aan Stijn Peters (Eindhoven). Hij kon me geruststellen: Snowy heeft geen antibiotica nodig, het is geen vorm van pasteurella. Sterker nog: bij alle konijnen staan de bovenste kiezen wat naar buiten en de onderste naar binnen. Dat had mijn dierenarts eigenlijk moeten weten Confused.
Ik zou de traanbuis kunnen laten spoelen, maar dat helpt slechts tijdelijk en hij moet ervoor onder narcose. Op zijn leeftijd neem ik dat risico niet meer, toch niet voor zo een ingreep.
Het enige wat nog niet opgehelderd is, is de voortdurende rui. Daarop hoop ik ook nog een antwoord met tips/oplossingen te krijgen.

Ook Dotje had het veel te warm. Voor dwerghamsters wordt het boven 25° te warm en dat werd het hier binnen wel. Ze is even verhuisd naar de hal, dat was de koelste plaats in huis. Boven op haar kooi legde ik nog een koelelement in een doek gewikkeld. Toch had ze haar nestje verhuisd van haar huisje naar een open ruimte in haar kooi. Wel leuk voor mij om haar te zien slapen Smile.


Ze is nog altijd dol op haar groot wiel Smile.


Ik vond nog een ongebruikte spoetnik en besloot hem bij Dotje te hangen. Nog voor hij met de openingen goed hing, was mijn klein bolleke het al dapper aan het ontdekken Cool.


Syrische hamsters kunnen temperaturen tot 30° verdragen. Toch legde ik bovenop Sproetjes kooi ook een koelelement. Zij leek echter geen last te hebben van de warmte. Dat bewijst haar activiteit 's nachts, ze heeft zich duidelijk niet verveeld Wink.


Waar ze wel last van heeft, is een ochtendhumeur Laughing.


Door haar omvang heeft ze soms moeite met standaard deurtjes Smile.


Gisteren mocht ze kennis maken met mijn nieuwe deurstopper. Net toen ik deze (de eerste) foto nam, gaf de batterij het op Mad. Een seconde later stond ze zo mooi te poseren met 1 handje tegen het konijn en haar snoetje naar mij. Grr, net dan is de batterij leeg!


Voor valkparkieten mag het ook 30° worden. Toch valt het me op dat Chica ietsje minder eet dan gewoonlijk. Zelfs haar geliefde pompoenpitjes eet ze niet meteen op. 
Poseren wil ze gelukkig wel nog. Chica in kikkerperspectief Very Happy.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten