zondag 21 september 2014

Chica weer ziek

Ik zag het al aankomen en ja hoor, zoals verwacht werd ze - natuurlijk net in het weekend - ziek Sad. Ik dacht aan legnood omdat alles erop wees dat er een ei zou komen. Het broedse gedrag op voorhand, haar gewichtstoename, haar andere geur... En nu zat ze zwaar te ademen met een geknikte staart. Ik wilde natuurlijk niet afwachten en kon om 10u30 bij de vogelarts terecht. Ik was van plan meteen een nieuw implantaat te laten plaatsen.


In de wachtkamer was ze zo zielig, ze zocht de hele tijd steun bij mij en ik heb haar de hele tijd geknuffeld.

Hij voelde echter geen ei zitten, ook geen windei. Daarom onderzocht hij eerst haar ontlasting: geen parasieten, maar een bacterie. Deze was slechts heel miniem aanwezig en was eigenlijk geen indicatie om zich zo slecht te voelen.
Toen besloot hij toch een röntgenfoto te maken (waarvoor ze weer onder narcose moest) en daarop was een vergrote lever te zien die de luchtzakken dichtkneep Sad. Waarom ze een grote lever had, kon hij echter niet vertellen. Het zou hormonaal kunnen zijn.
Ik heb de foto's nog niet gekregen, maar natuurlijk wel ter plekke gezien. En als ik ze vergelijk met de foto's toen ze het windei had, zagen ze er ongeveer hetzelfde uit. Toen had ze ook hele kleine luchtzakken en een massa in de buik.
De vogelarts zag hogerop ook nog een schaduw zitten dat een ei zou kunnen zijn. Maar het had zeker nog geen schaal en het zat nog vrij hoog.

Het enige wat ik nu kan doen, is 10 dagen antibiotica geven en afwachten. Vreemd genoeg voelde ze zich enige tijd na de eerste antibioticaspuit al beter. Ze ging vanzelf eten, nog niet heel veel, maar dat vond ik al een opsteker. Ze poetste haar veertjes ook uitgebreid.


Gisterenavond de 2de dosis gegeven en vanmorgen was ze heel actief en helder. Nu zit ze echter weer wat zwaarder te ademen en ze is heel stilletjes.

Mocht ze dit overleven en nog broeds gedrag vertonen, dan krijgt ze binnen 2 weken een nieuw implantaat. Maar eerst afwachten of de antibiotica aanslaat en of er toch nog eitjes zullen komen.

Duimen jullie mee voor mijn poppeke?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten