zondag 21 juni 2015

Beetje zorgen om Snowy

Vandaag begin ik met Snowy want van de week ontdekte ik ineens witte vlekjes in zijn grijze pupil. Ook de vorm van de pupil en iris ziet er raar uit. Het zou een gewone verderzetting van zijn cataract kunnen zijn in combinatie met vergroeiing van de lens met de pupil. Dit is niet pijnlijk. Ik heb het zelf al vaker gehad en dan werd het losgemaakt met atropine druppels. Bij hem is het echter al te ver gevorderd en gaan de druppels niet meer werken. Hij is sowieso al volledig blind dus nadelen ondervindt hij er niet van.
Maar ook E. cuniculi staat erom bekend oogafwijkingen te geven. Altijd moeilijk met een diertje op leeftijd Confused, hij is inmiddels 11 jaar en 3 of 4 maanden oud. Wat zijn ouderdomsverschijnselen en wat wijst op ziekte? 
Ik heb 2 gewone dierenartsen en 3 oogdierenartsen gemaild. Tot nu toe heeft 1 van elk een antwoord gegeven. De oogarts denkt dat het een verergering van zijn cataract is, mijn dierenarts denkt het ook, maar adviseerde om voor de zekerheid toch maar een kuurtje te geven. 
Ook dat vind ik weer een moeilijke beslissing want medicijnen geven is stresserend en stress brengt de weerstand nog meer omlaag. 
Maar soms moet je kiezen uit 2 kwaden. Snowy is sowieso alweer flink in de rui en heeft zijn laagste gewicht ooit bereikt: 753 g Sad. Hij valt in de lente/zomer altijd af en ook als hij verhaart. Voor het overige vertoont hij geen symptomen. Als hij schrikt van bekende geluiden, weet ik zeker dat het een opstoot is. Maar ik kies toch maar weer het zekere voor het onzekere en ben afgelopen vrijdag gestart met panacur. Ik weet nog niet hoe lang ik het ga geven, 14 of 28 dagen. Dat beslis ik aan de hand van beterschap zien of niet.



Met het gewicht van Chica gaat het nog altijd de goede kant op. Ze weegt nu 119 g en is ook nog altijd hevig aan het ruien. Toch begon ze vorige week plots weer te masturberen Shocked! Mijn ex was toevallig wel hier, misschien was die mannenstem de trigger. Voor de rest is het gelukkig stil gebleven. Ze is wel erg stil momenteel, maar de rui zal ook veel van haar vragen. Ze is ook al 15 jaar oud en heeft een uitgebreide ziektegeschiedenis achter de rug.

Ook Dotje is weer bijgekomen, oef! Geen idee wat er mis was, maar ze weegt weer 26 g. Ze mocht mijn zomerdecoratie even ontdekken Very Happy.




En nu volgen weer een heleboel foto's en filmpjes van mijn mooie Indy Very Happy. Ze houdt me bezig hoor! Da's het minste wat je kan zeggen Laughing.

Haar nageltjes zijn overigens ook weer geknipt bij de dierenarts. Maar wat een ramp is het toch om haar te fixeren. Het optillen lukt al beter, zonder te spartelen. Maar zodra je haar langer dan een minuut wil vasthouden, is het grote paniek. Ze maakte een koprol om te ontsnappen uit mijn handen. Daarom behandelen we haar nog steeds op de grond, ik ben zo bang dat ze van de tafel zou vallen.

Voor het overige voelt ze zich echter prima op haar gemak en ik mag wel zeggen heel gelukkig, ondanks dat ze voorlopig nog alleen zit.

Dit filmpje is daar het ultieme bewijs van Very Happy.


Als ik haar kooi wil schoonmaken, komt ze me fijn storen en laat ze haar ranke lichaampje zien. Ze woog altijd 2,135 kg; maar is nu afgevallen tot exact 2 kg. Daar zal het gedrag in bovenstaand filmpje en onderstaande foto's wel voor iets tussen zitten Wink.





Natuurlijk moet er na zoveel activiteit ook gerust worden Smile.


En zich opnieuw mooi maken Razz.


Zo mooi kan Indy dus zijn, dit is absoluut 1 van mijn lievelingsfoto's! Die oogjes, dat mondje, die snoet, haar vachtje, haar kleurtjes... Very Happy.


En tussen het binnen en buiten spelen door, even Fluffy haar werk afmaken Laughing.


Jullie weten dat de matten binnen en buiten liggen omdat ze niet op tegels durft. Mijn verbazing was dan ook heel groot toen ik ineens dit zag Surprised! Mijn boefje heeft me gewoon voor de gek gehouden Twisted Evil!




Er staan wel nepplantjes op het rekje (sorry, heb echt geen groene vingers), maar heb ze toch maar weggenomen gezien ze er al aan geknaagd had. Niet opgegeten gelukkig! Op dit moment loopt ze bijna overal op de tegels tussen haar speelgoed door. Vooral onder de tafels en stoelen is ze in haar element Smile. Ik had het nooit verwacht hoor! Ook binnen begint ze nu een beetje de tegels te verkennen. Maar die zijn gladder dan buiten, afwachten hoe dit zal evolueren.
Ik vond gisteren een plasje op de tegels naast het plantenrekje en dat verbaast me want ze is normaal gezien heel zindelijk. Ik weet niet of dit een ongelukje of territoriaal plasje is. 

Om af te sluiten: vorige week was ik jarig en een hele lieve vriendin uit Nederland verraste me met deze originele cadeautjes. Een theelichthoudertje en een theeglas met de tekst "I love my rabbits" erin gegraveerd. Dank je wel, ik vind ze prachtig Very Happy!



Van mijn ex-collega kreeg ik dit mooi kussen (en het voelt zo zacht aan!) en harige konijnensloffen Very Happy. Goedgekeurd onder het wakend oog van Indy Cool.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten