zondag 15 januari 2023

Nieuw jaar, nieuwe camera en lenzen uittesten ;-)

Joepie, net voor het eindejaar was het zo ver, ik kon mijn nieuwe camera halen. Ik ben overgeschakeld naar een systeemcamera met losse lenzen. Helaas was de kitlens die ik wilde nog niet binnen (nog steeds niet trouwens), maar ik kreeg een kleinere mee om alvast te starten en nam meteen ook een telelens mee. Het plan was dat ik in de lente/zomer een 2dehands macrolens zou aanschaffen en misschien ook de bekende 50 mm lens (ook wel gekend als 'the nifty fifty' of 'the plastic fantastic' 😄). Maar wat doe je als iemand net na nieuwjaar net die 2 lenzen aanbiedt tegen een hele schappelijke prijs? Toehappen natuurlijk! Dus als mijn kitlens binnenkomt, heb ik alle lenzen die ik wilde hebben 😊.

Ik moet nog hÊÊl vÊÊl oefenen om alle instellingen te testen, maar in deze blog zie je alvast een voorproefje. De reden waarom ik ben overgeschakeld is simpel, met de bridgecamera liep ik tegen beperkingen aan. En gezien ik na 3 jaar nog steeds met veel plezier fotografeer, investeerde ik nu in wat beter materiaal. Al is het "maar" een instapmodel met goedkope lenzen, ik vind de kwaliteit al stukken beter. Dat ligt voor een groot deel natuurlijk aan de grotere sensor en de oogdetectie 😉.

En wie beter dan Sunny kan model staan voor mijn oefeningen 😍?

Zijn oogje is scherp, zijn vacht gedetailleerd, de achtergrond mooi wazig 💗.



















De 50 mm lens heeft een klein gebied wat maar scherp is door het grote diafragma van 1.8. En hij bewoog zo snel dat ik niet de tijd kreeg om goed te focussen. Maar zijn kontje is wel scherp 😄.





En dit zijn alvast wat probeersels in de natuur. Niet gemakkelijk want er zijn niet zoveel vogels, en natuurlijk geen bloemen e.d. Wel mini paddenstoeltjes gevonden! En mijn eigen reflectie in een druppel kunnen vastleggen 😎.

https://photos.app.goo.gl/UeTCzJKR3vJVUhWCA

Geen opmerkingen:

Een reactie posten