maandag 22 juni 2009

Zorgen om Fluffy

De laatste tijd is Fluffy niet in haar normale doen en daarom maak ik me zorgen. Nu ben ik iemand die nogal vlug bezorgd is, andere mensen zouden de verandering bij haar misschien niet eens opmerken. Maar omdat onze band zo sterk is, merk ik het uiteraard wel.

Om misverstanden te voorkomen: haar eetlust is nog altijd optimaal, haar gewicht ook dus op dat vlak is er niets mis. Het is haar gedrag dat stilaan veranderd is.
Sinds enkele weken is ze niet meer actief overdag, ook niet 's morgens. Ik weet wel dat konijnen schemerdieren zijn maar de verandering in gedrag valt me op. Ze gaat niet meer buiten spelen, huppelt nauwelijks rond, heeft geen behoefte meer aan gezelschap. Niet van mij of van Snowy. Maar 's avonds daarentegen is ze haar gewone zelf: huppelen, aandacht vragen, binkies maken, bedelen voor snoep enz.

De laatste weken is ze ook erg onzeker en ze struikelt af en toe. Ze is sowieso een onzeker konijn en als iets mislukt, krijgt haar zelfvertrouwen een flinke deuk. Ze zal die actie daarna ook niet meer snel opnieuw proberen. Ze heeft steeds vrij veel tijd nodig om over die onzekerheid te raken. Zo is ze al eens blijven hangen in het deurtje van haar kooi, is ze van haar slaaphok gevallen enz.
Toch lijkt dit de laatste dagen niet meer aan de orde te zijn, het springen lukt weer beter en ze twijfelt niet meer.

Gisteren wilde ze zelfs nog op de bank springen maar die is veel te hoog en bij die poging viel ze achterover. Ik schrok maar dat was nergens voor nodig, ze griste het koekje - wat de reden was van haar sprong - vlot uit mijn handen. Daarna speelde en huppelde ze ook verder alsof er niets gebeurd was. Ik probeer ook nooit te reageren als ze struikelt o.i.d., dat zou haar onzekerheid alleen maar bevestigen en versterken.

Ik heb mijn hoofd al gebroken over de oorzaken: gewoon een dipje, de rui die veel energie vraagt, haar leeftijd (ze wordt 8 jaar in juli/augustus), een gezondheidsprobleem dat sluimert of een combinatie van sommige factoren?
En net nu ik dit getypt heb, springt ze zonder problemen uit haar kooi en gaat ze bij Snowy in de speelhoek liggen. Daarna begint ze aan alle speelgoed te knabbelen. Alsof ze mijn woorden wil ontkrachten Wink.
Liever zo natuurlijk, hopelijk heeft ze maar gewoon een dipje en ligt de inactiviteit aan de rui. Daarvoor krijgt ze sowieso al preventief prozyme maar straks ga ik ook wat gedroogde Echinaforce geven om haar weerstand te verbeteren. Hopelijk lust ze het Wink
Duimen jullie mee dat het maar een dipje is?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten