dinsdag 15 maart 2011

Beetje nieuws

Een kort bericht vandaag omdat ik niet veel tijd heb/had. Sinds ik met panacur begonnen ben, ging het opmerkelijk beter met Fluffy. Zo goed dat ik de dosis metacam heb gehalveerd. Had ik dat maar niet gedaan... Sad. Want na 2 dagen ging het terug slechter, zelfs zo erg dat we terug bij af waren. Ze kon niet meer steunen op de poot en ze had er weer geen gevoel meer in. Dus opnieuw gebeld naar de dierenarts maar ik kreeg haar collega aan de lijn. En zij gaf me heel ander advies. Ik had nooit zo plots de halve dosering metacam mogen geven, per druppel afbouwen is veel beter in geval van EC. Zij vond overigens wel dat de klachten aan EC lieten denken. En als ik zie hoe goed het gaat met die 2 medicijnen kan ik ook niets anders bedenken. Haar ruggenmerg zal zo ernstig ontstoken zijn, dat ze de 2 middelen nu heel hard nodig heeft. Hoe lang, dat bekijk ik week per week. 

Nu ik weer opnieuw de hoge dosis metacam geef, gaat het weer beter. De scheve houding is er nog af en toe en ook als ze in een andere richting wil lopen, zie ik dat ze zich omkeert met haar rechter achterpoot en 2 voorpoten. Op de linkerpoot kan ze nog steeds niet steunen. Misschien komt dat nooit meer helemaal goed en is de schade onomkeerbaar, dat is afwachten. 

Gelukkig zie ik bij Snowy nog geen symptomen van de ziekte. Hij heeft een beetje gewicht verloren (Fluffy ook overigens) maar in zijn geval lijkt me dat normaal. Hij is in de rui en was in enkele weken tijd 60g aangekomen. Daar zijn er weer 15 vanaf, hij weegt dus nog ruim voldoende. Ik hou het in de gaten en geef medicijnen, meer kan ik niet doen. Ik ben alleszins blij dat ze zich allebei normaal gedragen en bij momenten vrolijk zijn. Gisteren lagen ze er zo lief bij. Snowy ligt zelden met zijn beentjes naar achteren dus als hij het doet, wil ik een foto maken. Helaas was mijn vriend net weg met het fototoestel. Daarom heb ik een foto gemaakt met de videocamera, niet denderend maar het gaat om het idee ;-).

 

Over Mika maak ik me ook een beetje zorgen. Ze is enorm druk, je kunt haar gerust adhd noemen. Ze doet me dan ook regelmatig denken aan Hammie, zij kon ook zo druk zijn. Tralieknagen, klimmen, lopen in het wiel... Maar het heeft wel gevolgen voor haar gewicht want ze is weer enkele grammen kwijt. Ik heb haar tandjes gecontroleerd: niets mis mee. Ze eet als een bootwerker (ze hamstert nauwelijks, alles wordt effectief opgegeten) en ze krijgt veel extra eiwitten. Maar blijkbaar verbruikt ze meer dan ze opneemt. Ik hoop dat ze wat minder druk zal worden, ze hoeft geen mollige hamster te zijn maar een dier in de groei zou eigenlijk moeten aankomen. Elke avond loopt ze ook los op de grond en dat vindt ze leuk. Daar kuiert ze wel op haar gemakje rond. Ik heb raad gevraagd aan de fokker maar er valt niets aan te doen. Ook haar broertje (die nog bij de fokker woont) heeft gewicht verloren sinds hij alleen in een grote kooi woont. Geruststellende woorden dus :).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten