zondag 6 maart 2011

Fluffy update en veel meer

Vorige keer schreef ik nog dat als de vage klachten bleven aanhouden, ik opnieuw contact zou opnemen met de dierenarts. De klachten bleven helaas en werden zelfs erger waardoor mijn gedachten steeds meer naar E. cuniculi uitgingen. De dierenarts dacht eigenlijk niet meteen aan EC maar begreep wel dat ik niet langer wilde wachten met de behandeling.
Op dinsdag 1 maart ben ik dus gestart met 0.45 ml Panacur puppy voor Fluf. Na enkele dagen zal ik al lichtjes vooruitgang. Natuurlijk kan ik niet met zekerheid zeggen of dit daadwerkelijk EC is. Voor hetzelfde geld is dit een spontane verbetering van de geknelde zenuw. Maar als ik 1 les geleerd heb uit Snowy’s verleden, is dat nooit meer te lang mag afwachten en vage klachten naast me neer mag leggen! Om die reden behandel ik Snowy dus opnieuw mee vanaf vrijdag 4 maart. Hij is bovendien ook stevig in de rui (verlaagde weerstand dus) en af en toe niest hij. Dat kan best door de rui komen, ik mag ook niet te paniekerig worden. Maar ook hij krijgt voor alle zekerheid 0,2 ml Panacur. 
Fluffy krijgt nog steeds de hoge dosis Metacam, die mag ze 3 weken hebben en de dierenarts vond dat ik ermee moest doorgaan totdat haar poot (beweging) weer normaal was. Als het 2 dagen goed gaat, mag ik de halve dosis geven. Hun inenting die voorzien was voor 25 maart stel ik voorlopig even uit, dat lijkt me het meest veilige, ik durf geen enkel risico meer nemen. 

De afgelopen dagen waren de klachten heel wisselend. Het ene moment zag je niets aan Fluffy, het volgende moment zette ze haar pootje weer even naar voren. Maar niet meer zo ver en zo vaak als de afgelopen dagen, in het algemeen zie ik vooruitgang. Eergisteren lag ze wel weer in die rare houding met haar 2 achterpoten naar voren gestrekt. Toch gaat huppelen beter (en vaker) en gisteren kon ik niet verhinderen dat ze zelf in de kooi sprong. Hierbij haperde haar linkerpootje weer even maar dat dit weer lukt is toch een opsteker. Ook de blik in haar ogen spreekt boekdelen, waar haar ogen anders wat lusteloos stonden, stralen ze nu weer ondeugendheid uit. Vandaag lijkt het prima te gaan, ik heb nog geen moment gezien van een scheve zitstand of een poot die verkeerd staat. 

Ik weet niet wat ik over andere vage klachten moet denken. De voorbije maanden was ze minder beweeglijk maar dat kan aan de ouderdom en het seizoen liggen. Ook had ze minder trek in bepaalde groenten: andijvie en witlof blijven liggen maar boerenkool, wortelloof, wortel, appel, druiven gaat wel vlot naar binnen. Soms eet ze nog liever hooi dan andijvie of witlof. Brokjes, kruiden en snoepjes worden ook nog altijd gretig gegeten. Ze drinkt/plast niet meer dan gewoonlijk. Maar sinds het bloedplassen van vorig jaar heeft ze wel niet meer haar ‘oud’ gewicht gehaald. Is het misschien toen al begonnen? Van de week lag ze een beetje schuin en was ze in slaap aan het vallen. Maar ze viel letterlijk om, tolde 1x op haar as en toen had ik haar al tegengehouden. Nog enkele bedenkelijke feitjes: het is 2x gebeurd dat ze ineens opsprong en met een hoog staartje wegliep. Ze moest dringend een plasje doen en heeft 2x dus de kooi niet gehaald. EC of geen zin om op te staan en naar de bak te huppelen door pijn/stramheid? Moeilijk hoor. Voorlopig doe ik alles wat ik kan en kan ik niets anders doen dan afwachten.

Zolang het zo blijft vooruitgaan, ben ik tevreden. Voorlopig zie ik geen klachten bij Snowy maar door de restletsels die hij nog steeds heeft (niet altijd zindelijk en soms vlug schrikken) is dit moeilijk te beoordelen. Zijn gewicht en eetlust zijn goed en dat was 2 jaar geleden niet het geval dus ga ik er vanuit dat het goed gaat met hem. Ook Fluffy is sinds de Panacur zomaar even bijna 50g aangekomen. Dit kan volgens mij geen toeval zijn. Enkele lieve foto's:





Maar even genoeg hierover, er is ook nog ander nieuws ;-). Chica’s rui is bijna voorbij en ze gedraagt zich de laatste dagen jammer genoeg weer broeds. Het zou dus kunnen dat ik binnenkort weer een nestje eitjes zie liggen. Heel jammer want ze is zo een leuk vogeltje als ze ‘normaal’ is. Alle houten dingen moeten er nog steeds aan geloven, haar schommeltje is al behoorlijk ‘aangevreten’ en vorige week kwam ze tot de ontdekking dat een wilgenstokje ook best leuk kan zijn.


Ook van Mika natuurlijk nog nieuws. Haar nageltje dat ze op de 2de dag hier per ongeluk had uitgescheurd is weer aan het groeien, gelukkig maar. Vorige week schreef ik nog dat haar lichaampje geen rust meer kan vinden en dat is alleen maar erger geworden. Ik betwijfel zelfs of ze in haar kooi nog in haar wiel loopt. Als ik haar zie, is ze verwoed aan het tralieknagen. Als ik dan de kooi opendoe, klimt ze er ook meteen uit. Is het door deze hyperactiviteit dat ze gewicht verloren is? Ik hoop maar dat dat alles is. Want in 1 week tijd is ze 4g afgevallen en dat hoort eigenlijk niet voor een diertje in de groei. Ik voer haar zoveel mogelijk dierlijke eiwitten bij. Van de week heb ik nog een havermoutpapje met kittenmelk gemaakt en dat was smullen! Ze likte mondje, duimen en vingers af :). 

Mika is een gek beestje trouwens. Op een morgen kwam ik beneden en zag ik dat ze een nest achter haar wiel had gemaakt. Zodra ze mij hoort, wordt ze ook wakker en wil ze eruit (ook ’s morgens dus). Als ik haar na een half uurtje terugzet, gaat ze wel weer in haar huisje slapen. Overdag in haar huisje en ’s nachts achter haar wiel… 

In haar speelbak vermaakt ze zich naar hartenlust, elk stukje speelgoed wordt uitvoerig verkend en besnuffeld maar het wiel en de bal blijven favoriet. Na een uurtje zet ik haar altijd even terug in de kooi zodat ze kan eten maar vrijwel meteen begint een concert van tralieknagen. Waarop ik haar weer in de speelbak zet en hetzelfde patroon herhaal na ieder uur. In totaal loopt ze dus een 3-tal uren los per avond. Loslopen op de grond is voorlopig nog geen succes. Ze durft nauwelijks bewegen en blijft heel dicht in mijn buurt. Zoals ik haar nu ken, zal dit binnenkort helemaal omslaan en heeft ze tijd nodig om aan de nieuwe omgeving te wennen :). 

Het beloofde filmpje van vorige week is gelukt maar wel met wat moeite. Blijkbaar heeft mijn nieuwe pc geen firewire aansluiting waardoor ik het filmpje nog heb moeten inladen in de oude pc en dan via een usb-stick op de nieuwe pc heb gezet en bewerkt. Omslachtig maar voorlopig moet het even op deze manier. Maar het filmpje is wel uiterst schattig. Net als Misty laat Mika zich aaien terwijl ze eet. Van Misty heb ik dit nooit kunnen vastleggen, daarom ben ik dubbel zo blij met dit filmpje van Mika. Als je goed luistert hoor je haar ook smakken :). (in dit filmpje is ze nog héél rustig).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten