zaterdag 23 april 2011

Vervolg van Fluffy

Inmiddels zijn de behandelplannen voor Fluffy veranderd. De collega van mijn dierenarts beloofde me vorige keer om op te zoeken of anabole steroïden aan konijnen mogen gegeven worden. Dit zijn spierversterkende middelen. Maandagavond belde ik opnieuw naar de dierenarts omdat het weer erger werd met Fluffy, ze kon nauwelijks nog huppelen. Toen vertelde ze mij dat konijnen anabole steroïden mogen hebben. Het is een injectie die ze 1x/maand, 3 maanden lang moet krijgen. Ook best een heftig middel maar niet zo schadelijk als corticosteroïden. Die hebben nare gevolgen voor het immuunsysteem, maag, lever en nieren. Dus als ik ze kan vermijden, doe ik dat natuurlijk ook. Het is echter niet zeker dat de anabolica zullen werken, dat is weer afwachten. Het duurt ca. 3 à 4 weken voor ik resultaat zou kunnen zien.
Deze spierversterkende middelen hebben als bijwerking dat het honger kan opwekken. Misschien niet zo slecht voor Fluffy, hopelijk komt ze dan ook wat aan in gewicht. De dierenarts vond haar ook vrij knokig op de rug en heupen maar dat hoort ook bij de leeftijd. Nu is het wel zo dat deze steroïden alleen maar helpen als de spieren ook effectief getraind worden. Ik moet dus zorgen dat ze voldoende matige beweging krijgt maar tegelijk zorgen dat ze zich niet forceert.

De dierenarts voelde geen verschil in bespiering links of rechts, dat is vrij goed nieuws. Vreemd genoeg waren de reflexen in haar achterpoten ook goed deze keer. Afgelopen dinsdag heeft ze haar eerste injectie gekregen.

Fluffy huppelt krom, ze plaatst haar voorpoten meer naar rechts en steunt bijna volledig op haar rechter achterpoot. Die poot staat daarbij ook nog naar binnen gedraaid, waarschijnlijk loopt ze daarom zo krom. Mijn dierenarts kon nog steeds niet bepalen wat precies de oorzaak is: een trauma of slijtage van de wervels en tussenwervelschijven door ouderdom. Ik vrees het laatste want de klachten zijn 2 jaar geleden al begonnen, weliswaar in een lichte vorm. Toen sprong ze al niet meer op haar slaaphok, kon ze haar snoet niet meer wassen met 2 voorpoten en als ze bedelde, viel ze soms om.

De dierenarts vond haar traanoog toch ontstoken uitzien, omwille van het witte vocht dat eruit kwam. Toevallig traande haar oog net op dat moment hevig. Dus moet ik weer 5 dagen Terramycine gebruiken.

Verder is haar gewicht weer wat gezakt; van 2,084 kg naar 2,053 kg. Nog een lieve gebeurtenis: van de week was ik haar massage en T-Touch aan het geven en ze begint mij ineens te likken! En niet zoals gewoonlijk mijn kleren of sloffen, nee, mijn huid! Dat heeft ze nog nooit gedaan maar dit is voor mij wel een teken dat zij genoot van wat ik deed. En ik genoot op mijn beurt van haar stevige warme likjes Very Happy.

Omdat ze veel moeite had om op de gladde vloer te lopen, heb ik op haar "loopstroken" hennepmatten en overschotten van tapijt gelegd in het woonkamergedeelte. Het is niet bepaald mooi maar haar comfort en welzijn staat voorop! Ik heb ook nog rubber matten gekocht voor het eetkamergedeelte maar die ruiken nogal sterk. De kans bestaat dat ze bang zullen zijn, maar dat is voor volgende week. Deze week zijn er al veel veranderingen geweest en ik laat hen liever geleidelijk aan wennen.

Om te beginnen aan de hondenmand die als wc moet dienen. Deze mand heeft vanzelfsprekend geen gaten in de bodem Wink. Snowy was natuurlijk de eerste die ze verkende. Gisteren pas durfde Fluffy erin maar nu heeft ze weer een stuk zelfstandigheid terug. Het fijne is dat de mand groot genoeg is zodat ze er tegelijk in kunnen. De mand is wat aangeknaagd door een puppy maar dat geeft niet, vind ik. Na een grondige schrob- en ontsmettingsbeurt was ze klaar voor gebruik.

 



De hennepmatten vinden ze ook heel leuk. Eergisteren kwam Fluffy - net zoals vroeger - weer tussen mijn voeten liggen. Haar linkerpoot glijdt altijd weg en ze draait rondjes in de hoop haar gemak te vinden. Tussen mijn voeten lag ze lekker stabiel en ze werd met de minuut meer ontspannen. Zo hebben we zeker een uur gezeten Smile.


Sindsdien glijdt haar poot niet meer zo hard weg en kan ze zelf een ontspannen houding vinden. Het rode tapijt heeft haar voorkeur.


Ze huppelt nog steeds wat krom maar eigenlijk gaat het ietsje beter. Hopelijk blijft ze zo vooruit gaan. Want de afgelopen week verdween de twinkel weer uit haar ogen, ze knaagde niet meer aan de tralies, kortom: ze voelde zich weer niet lekker.

En dat had ook zijn weerslag op Snowy. Zijn keutels werden weer plat, hij had last van plakpoep, nieste/hoeste af en toe en schudde dan mijn zijn hoofdje. Ook plaste hij plots niet meer in huis (dus toch een territorium/rangordeconflict!). Hij lag vaak alleen omdat Fluffy niet meer uit de kooi wilde komen en dat vond hij maar niets. Gelukkig is hij ook weer aan de beterhand, heel af en toe hoor ik hem niezen/hoesten.

Tot slot nog even iets melden over Chica. Herinneren jullie nog hoe ze haar schommel kapot beet? Dit is ondertussen het resultaat.



Voor alle zekerheid heb ik alvast een reserveschommel gekocht want deze zal het niet meer lang uithouden Wink.

Vanmorgen was Mika weer wakker en daarom: een foto in de ochtendzon van de mooiste hamstersnoet ter wereld.


Wij wensen iedereen een heel fijn Paasweekend!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten