zondag 23 oktober 2011

Stressy weken

Het waren erg stresserende dagen en ze zijn blijkbaar nog niet voorbij. De drukte houdt maar niet op en dan worden mijn konijntjes nog ziek Sad

Het begon met Fluffy die - na een lange goede periode - weer een mindere periode heeft. Ze zakte verschillende keren door haar rechterachterpoot, waardoor ze een paar keer gevallen is. Eén keer is ze zelfs van de loopmatten gerold, ze kwam op de tegels terecht en lag met gespreide voorpoten en paniek in haar oogjes Sad. Meteen weer begonnen met Metacam en intussen gaat het opnieuw een beetje beter. Helaas is ze ook weer gewicht kwijt gespeeld, ze weegt nog slechts 1771g. Ik vind dat ze nu ook mager wordt rond de ribben, het is erg confronterend om te zien dat de ouderdom zo snel komt.
Toch kan ze weer op haar achterpootjes staan (zoals je ziet, staan ze wel heel dichtbij elkaar). Uit de hooizak eten, heeft ze al een tijdje niet meer gedaan.


Onlangs merkte ik wel dat ze 2 kale plekjes onder haar voorpootjes heeft (ter hoogte van de 'wijsvingers'). Wellicht komt dit doordat ze meer op haar voorpootjes steunt omdat ze minder gevoel in de achterhand heeft. 1x heb ik er Chenidine gel opgesmeerd maar het werd meteen weer afgelikt. Ik hou het nu gewoon goed in het oog.


Close-up


Ook Snowy bleef niet gespaard. Gisteren was ik naar een familiefeest en toen ik terug kwam, had Snowy bijna al zijn groenten verorberd. Maar ik zag wel dat sommige keutels klein en hard waren. Ik liet de konijnen loslopen en begon Mika's kooi schoon te maken. Toen dit klaar was, viel het me op dat Snowy erg vaak in een andere houding ging liggen. Alsof hij last had van zijn buikje. Toch at hij nog hooi, groenten en zelfs snoepjes. Dit ging zo 2 uren door, ik had al Metacam gegeven om zijn maag-darmstelsel te ontspannen maar ik twijfelde nog steeds of hij gas had. Hij bleef immers eten maar keutels kwamen er niet meer. Toch voor de zekerheid maar begonnen met Equate om 0u30 en vanaf dan leek hij meer last te krijgen en stopte hij met eten Sad

Ik gaf ook een darmstimulerend middel en ben de hele nacht op de bank blijven slapen. Nou ja, slapen... Ieder uur moest hij natuurlijk zijn dosis Equate krijgen. Omstreeks 5u. 's ochtends werd hij eindelijk rustiger en bleef hij in dezelfde houding liggen. Hij at echter nog niet. Om 6u10 stond ik op (ik had toch geen oog dicht gedaan van de zenuwen) en ik liet hem loslopen. Toen zag ik dat er 7 keuteltjes en een plasje in zijn kooi lagen. Bij het loslopen, verschenen nog veel meer keutels maar die waren erg grillig van vorm en voelde kleverig aan. 
Ik heb geen idee wat hij precies gehad heeft en hoe hij het gekregen heeft. Er is niets veranderd aan zijn voedingspatroon, het enige wat veranderd is, is het feit dat hij opgesloten wordt als we niet thuis zijn.

Vanmorgen gaf ik hem 5 brokjes en verschillende kruiden om de spijsvertering te stimuleren. Alles werd gretig en met grote honger opgegeten. Daarna heb ik hem nog 2x 10 brokjes gegeven. Voor het overige heeft hij nog meer hooi gegeten dan gewoonlijk. Ik hoop dat ik hem nu weer helemaal op de rails heb gekregen en dat hij het niet nogmaals krijgt. 
Ik begrijp niet waarom beide nijnen plots last krijgen van hun spijsvertering terwijl jarenlang alles goed gegaan is.

Gelukkig is er ook goed nieuws! Fluffy was afgelopen dinsdag jarig en ze is errug verwend geworden Smile. Niet alleen door ons, ook 2 vriendinnen (die ik eindelijk in levende lijve zag op de konijnendag), hadden heel veel cadeautjes bij voor mijn lieverdjes. En van een andere Nederlands vriendin kreeg Fluffy een prachtige kaart Very Happy. Je ziet aan haar blik dat ze stomverbaasd was Laughing.


Vanwege de spijsverteringsproblemen heb ik niets bijzonders gegeven qua snackjes. Helaas dus geen feestelijke foto's dit jaar. Jammer, 10 jaar is thans een mijlpaal maar misschien kunnen we het op een ander tijdstip goedmaken. Ze wilde ook niet met de cadeautjes spelen. Geen probleem, Snowy palmt ze wel in Cool.



Chica zit weer in haar krijsperiode Rolling Eyes, ik hoop dat ze vlug voorbij zal zijn. Ze wil ook weer de hele tijd bij me zijn, volgende keer een leuk filmpje daarover. Ze zit me namelijk momenteel te pesten op mijn toetsenbord Wink.

Mika haalde eergisteren 'straffe toeren' uit, zoals we dat in Vlaanderen zeggen Laughing. Ze had het klaargespeeld om haar knaagstaaf in de tunnel te trekken. De bedoeling was dat ie meeging naar haar 'uitkijktoren'. Maar daarvoor zou ie door een bocht moeten... Tja, dat lukt dus niet, maar de pogingen die Mika onderneemt, zijn daardoor wel grappig Very Happy. Het filmpje is niet zo goed van kwaliteit omdat gewone lampen niet genoeg belichting bieden. Maar ik hoop dat je toch ziet wat ik bedoel.


Tot slot nog nieuws over de konijnen infodag. Ondanks de kleine locatie, was het toch een leuke en leerrijke dag. Voor herhaling vatbaar maar dan wel in een grotere zaal. Dank je wel aan de deelneemster voor de foto’s! 



Als laatste nog even melden dat er nog een vrij groot aantal mensen is, die op mail antwoord wachten. Ik hoop dat jullie nog even geduld kunnen uitoefenen, ik doe mijn uiterste best om iedereen zo snel mogelijk van een antwoord te voorzien.

Maar eerst ga ik een middagdutje doen, in de hoop wat slaap in te halen Wink.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten