zondag 9 augustus 2015

Chica alweer ziek

Niet te geloven, maar Chica is weer ziek Sad. Ze is nog maar 2 maanden hersteld van de vorige bacteriële darminfectie of ze heeft opnieuw eentje Sad. Ik begrijp het niet. Is haar weerstand zo slecht of is ze misschien niet 100% genezen geweest?

Haar symptomen zijn wel anders deze keer. Nu zie ik geen waterige urine en er is wel eetlustverlies.

Ze eet al enkele weken geen pompoenpitten of trosgierst meer. Maar gezien die vrij vet zijn, vond ik dat niet zo erg. Donderdag had ze echter beduidend minder gegeten en had ze niet eens zin in veldsla of een koekje. Ze was wel héél hard aan het roepen en schreeuwen en ze was zo nerveus, waardoor ik dacht dat ze weer veel last had van hormonen.
Vrijdag heeft ze helemaal niets gegeten, maar was ze wel nog vrij actief. Ze vloog nog, maar zat af en toe ook wel op 2 pootjes te slapen. Ik begon al te dwangvoeren, maar vond het voer muf ruiken. Het zat in een pot van de vogelarts dus ik kende de houdbaarheidsdatum niet. Zaterdag zat ze op de bodem van de kooi, zag ik slijmerige ontlasting en nog steeds geen eetlust, dus meteen naar de vogelarts gegaan.

Hij zag dadelijk dat haar ontlasting weer wemelde van de bacteriën. Hij raadde me aan om het drinkwater te verzuren, maar recente studies hebben aangetoond dat dit net een averechts effect kan hebben. Nu weet ik het ook niet meer Confused.
Met vitaminen bij geven, moet ik ook voorzichtig zijn want een teveel aan vitamine A is slecht voor de lever en die is al zo vaak vergroot bij haar (door de hormonen).

Ze krijgt nu 2x per dag 5 druppels Synulox (antibiotica) en ik moet haar 3x per dag dwangvoeren. Maar ze slikt nauwelijks en het is thans vers dwangvoer dat lekker ruikt en smaakt.

Ik hoop maar dat ze - ook hier weer - door zal komen, want ze heeft al heel veel te verduren gehad. Ze is een taai en sterk vogeltje, maar hoe lang zal haar lichaam dit blijven aankunnen?
Ik zie overigens zojuist dat ze haar papje heeft uitgebraakt, ze slingerde met haar kopje en het spetterde in het rond. Misschien ook een kropontsteking erbij, net zoals de eerste keer in 2010?

Dus laat de duimpjes weer draaien voor mijn poppeke...


Foto van het scherm bij de vogelarts (wazig sorry). Dit is stoelgang onder de microscoop, de staafjes zijn de bacteriën, de bolletjes voedsel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten