zondag 10 oktober 2010

Ik word gemist

Sinds vorige week ben ik weer veel van huis. Maar omdat ik vooral 's middags weg ben, had ik niet verwacht dat de nijntjes me zouden missen. Tussen 12 en 18u. slapen en luieren ze voornamelijk en dan laat ik hen sowieso veel met rust.

Daarom schrok ik toen Fluffy plots in huis begon te plassen. En niet zomaar ergens, pal naast mijn voeten! Om mij op te eisen dus, want ze deed het als Snowy eerst naar me toekwam. Ook vond ik van de week een donker sproeispoor.

Hoe moeilijk ik het ook vond: ik moest het negeren en haar zeker niet meer aandacht geven. Moeilijk want ze is nog steeds in de rui en heeft nog altijd een traanoog, ze moet dus regelmatig aangeraakt worden, daar kan ik niet onderuit. Maar omdat ik niet overdrijf met knuffelen, lijkt het al beter te gaan. Ik vind al enkele dagen geen plassen meer.
Hopen maar dat het zo blijft.

Ze zijn beide wat gewicht verloren en vooral bij Fluffy is dat goed voelbaar. Sowieso voel ik haar heupbotjes uitsteken maar door de rui en het extra gewichtsverlies voel ik het nog meer. Daarom geef ik hen allebei wat extra dikmakertjes: haver, erwtenchips, groter stukje brood enz. Natuurlijk let ik er wel op dat ze hun blindedarmkeutels nog opeten.

Fluffy heeft momenteel nog een "minirokje" aan van de rui Laughing


Ook Chica heeft me behoorlijk laten schrikken. Ze zat ondertussen bijna 3 weken op de 2 eitjes te broeden. Als haar cyclus normaal zou verlopen, zou ze na 3 weken stoppen, de eieren negeren (dan kan ik ze wegnemen), een week weer broeds doen en opnieuw eieren leggen. Daar zat ik eigenlijk op te wachten want zolang ze broedt, kan ik haar kooi niet schoonmaken. En hoewel ze daar geen ontlasting meer laat vallen (ze doet alles op de schotel) vind ik de kooi beginnen te ruiken. 

Maar hoe ouder Chica wordt, hoe minder normaal de dingen verlopen. Ik zag haar ontlasting afgelopen week weer wateriger worden en ze gedroeg zich al opnieuw broeds. En dit terwijl ze nog aan het broeden was. Groot was dan ook mijn verbazing toen ik de volgende dag niet 2 maar 3 eieren zag liggen! Ik had niet eens eivoer gegeven omdat ik zo snel geen eieren verwachtte. Haar ontlasting werd nadien terug vaster dus ik dacht dat het bij dit eitje zou blijven. Maar is Chica normaal? Nee hoor, 2 dagen later lag het 4de ei er! Ik hou haar nu scherp in de gaten om te controleren of er mogelijk opnieuw een windei zou verschijnen.

Het is overduidelijk: mijn kleine meid is oud aan het worden en komt in een soort 'menopauze' terecht. Ze wordt verschrikkelijk onregelmatig en ik hoop dat dit niet al te lang zal duren. Ik hoop ook dat het niet betekent dat het einde van haar leven nadert. Volgens een vogelkundige dierenarts blijven valkparkieten tot het einde van hun leven leggen maar kwekers spreken dit tegen. Als ik terug denk aan mijn kippen vroeger: zij stopten ook jaren voor hun dood met eieren leggen. Hopelijk gaat dit dus ook voor valkparkieten op.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten